مجلة البحوث القانونية و الاقتصادية
Volume 5, Numéro 1, Pages 399-428
2022-01-28

المسؤولية الاجتماعية للإعلام الدولي المعاصر

الكاتب : قاصدي فايزة . بوسحابة لطيفة . جادي فايزة .

الملخص

أخذ موضوع الأخلاقيات الإعلامية أحجاما لم يعرفها من قبل في الدول العربية، ومنهـا الجزائـر التي تـنعم جزئيّـا بنوع مـن الحريـات الإعلامية، فظهرت الحاجة الملحة لتنزيه المهنة وتشجيع ممارستها على أساس قيم أخلاقية وأخرى قانونية. وبعدما تبيّن أن تطبيق هذه القيم هو عنصر أساسي لنجاح المؤسسات الإعلامية في أداء دورها للحفـاظ على مسـتواها المهني، وأنّ غياب هذه القيم يضعف من مصداقية المهنة، ويجعلها عرضة للفساد، خاصة عندما تتحول منابر الإعلام إلى وسيلة تستخدم للاغتصاب الجماعي للشعوب من أجل تضليلها وسلب عقولها عن طريق تغذيتها لكراهية الآخر، تحت مسمّى الدين أو العرق أو الأصل، وحتى التوجّه السياسي. وكيف أن الشرعية الدولية سلّطت الضوء على هذا الخطر المحدق بالإنسانية، وبالأخص الأمة الإسلامية على اعتبارها المستهدف الأول بامتياز من وراء هاته الممارسات بتكريسها لآليات من شانها تجريم هاته الظاهرة. In the Arab States, including Algeria, which enjoys in part a kind of media freedom, the subject of media ethics has taken into account the need to purify the profession and encourages its practice on the basis of moral and legal values. Having shown that the application of these values is an essential element for the successful functioning of media organizations to maintain their professional level, and that the absence of these values weakens the credibility of the profession and makes it vulnerable to corruption; especially when media platforms become a means used to collective violation of peoples in order to mislead them and subjugate their minds by fueling them hatred of the other, under the pretext of religion, race, origin, and even political orientation. How international legitimacy has highlighted this threat to humanity, in particular to the Islamic Ummah, as the prime target of these practices through the consecration of mechanisms that would criminalize this phenomenon.

الكلمات المفتاحية

الأخلاق المهنية؛ خطاب الكراهية؛ مواثيق الشرف؛ الآليات الدولية؛ المسؤولية الاجتماعية الإعلامية. ; professional ethics; hate speech; Charters of Honour; international mechanisms; social responsibility of the media