مجلة البحوث و الدراسات الإنسانية
Volume 15, Numéro 2, Pages 471-496
2022-01-02

الموروث الشعبي واختراقه لمعمارية الخطاب الروائي الجزائري المعاصر The Folk Heritage And Its Penetration Into The Structures Of The Contemporary Algerian Narrative Speech.

الكاتب : زيادي شيبان فهيمة .

الملخص

إن توظيف الموروث الشعبي في المتون والخطابات الروائية الجزائرية المعاصرة، لمن الثنائيات الضدية التي أسالت الكثير من الحبر لدى قامات نقدية كثيرة، كيف لا؟ والموروث الشعبي ذا المرجعية الشعبية بمختلف أشكاله التعبيرية من أمثال شعبية وألغاز وقصص شعبي وأساطير ومغازي.... وشعرـ قد حقق شعرية متفاوتة من خطاب وتفاعل مع آليات الكتابة الجديدة، وأصبح زخرفة معمارية اكتسى بها هذا الخطاب الروائي. معادلة طرفاها بات إشكالية نقدية ساحتها العملية الإبداعية. نحاول في هذا المقال حل هذه المعادلة، بتقديم قراءة نقدية لبعض النماذج الروائية، التي حققت جمالية وفنية في ظل هذا الانصهار الإبداعي، بين ما هو تراثي شعبي، وبين ما هو قالب روائي حضاري مواكب لسيرورة العصر. The use of the folk heritage in the contemporary Algerian narrative speeches and contents is a contradictory combination that is much written about by a number of prominent criticizers, how not? The people based folk heritage with its different expressive forms such as quotations, proverbs, riddles and myths... and poetry, has achieved a poetizing which varies from a narrative speech to another, as it penetrated the narrative text architecture in form and content, and it reacted with the new writing mechanisms and became an ornament put on this narrative speech. An equation that the two extremities became a critical problem that the field is the creative process. In this paper, we try to solve this equation by producing a critical reading of certain narrative models realizing aesthetics and technicality in light of this creative merger, between what is based on patrimony and what is a modern narrative mould going along with the modern era.

الكلمات المفتاحية

الموروث الشعبي، معمارية، الخطاب الروائي، الشعرية، الأشكال التعبيرية، الثنائيات Folk Heritqge. Architecture. Narrative Speech. Poetry. Expressive Forms. Contradictory