رفوف
Volume 10, Numéro 1, Pages 400-416
2022-01-25

إشكالية المنهج السوسيونصي في النقد الجزائري المعاصر، بين التنظير والممارسة، الشريف حبيلة، أنموذجا The Problematic Of The Socio-textual Approach In Contemporary Algerian Criticism; Between Theorization And Practice: Sharif Habila As A Model

الكاتب : سي صابر نوال . صدار نور الدين .

الملخص

ملخص: تطمح هذه الدراسة إلى مناقشة إشكالية تلقي المقاربة السوسيونصية في الخطاب النقدي الجزائري المعاصر، وهي الإشكالية التي طرحت نفسها بإلحاح، بسبب رواج هذا المنهج النقدي عند كثير من الدارسين الذين تباينت قراءتهم تنظيرا وإنجازا، وهي تحاول الإجابة عن الأسئلة التالية: كيف تعاطى النقد الجزائري مع المنهج السوسيونصي؟ ما هي الإشكالات المنهجية التي اعترضت الدارسين. لتحقيق هذه الغاية اقتضت الخطة الإجرائية تناول الدراسة في محورين، خُصص الأول لتمثُّل المنهج السوسيونصي في النقدي الغربي. أما المحور الثاني فجاء ليقارب إشكالية المنهج تنظيرا وإنجازا، من خلال النموذج المقترح. Abstract This study discusses the issue of the socio-textual approach implementation in contemporary Algerian critical discourse, as being a recurrent problematic. The study, thus, attempts to answer the following questions: How does contemporary Algerian criticism deal with the Western socio-textual critical heritage? What are the methodological problems that Algerian scholars encounter regarding theory and achievement? Therefore, the adopted procedural plan requires to be addressed from two stand points. The first is devoted to the representation of the socio-textual approach in Western criticism, while the second aims at approaching the problematic of methodology in theory and achievement through the proposed model.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: السوسيو نص، تلقي الخطاب النقدي، إشكالية، مقاربة، التنظير، الإنجاز ; Key words: Socio-text , receiving critical discourse , problematic, approach, theorization, achievement