مجلة الحكمة للدراسات الفلسفية
Volume 10, Numéro 1, Pages 909-929
2022-01-23

مستوى التفكير ماوراء المعرفي وعلاقته بالذكاء الوجداني لدى طلاب الجامعة

الكاتب : أمزيان بهية .

الملخص

الملخص: تهدف الدراسة الحالية إلى معرفة العلاقة بين مستوى التفكير ما وراء المعرفي والذكاء الوجداني لدى طلاب الجامعة ولتحقيق أهداف الدراسة تم التطرق إلى الخلفية النظرية للدراسة أي المفاهيم والدراسات السابقة المتعلقة بمتغيرات الدراسة ،أما الإجراءات الميدانية للدراسة تتمثل في الاعتماد على المنهج الوصفي كونه المنهج المناسب مع طبيعة الدراسة،وقد تم اختيار عينة الدراسة بطريقة عشوائية يبلغ عددها (70) طالب وطالبة،أما أدوات الدراسة تتمثل في تطبيق اختبار التفكير ماوراء المعرفي واختبار الذكاء الوجداني وبعد الحصول على البيانات تمت معالجتها باستخدام حزمة البرامج الإحصائية (spss) وبعد اختبار الفرضيات أسفرت الدراسة على نتائج مفادها لا توجد علاقة ذات دلالة إحصائية في مستوى التفكيرما وراء المعرفي ومستوى الذكاء الوجداني لدى طلاب الجامعة لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات الطلبة أفراد عينة البحث على الدرجة الكلية لمقياس الذكاء الوجداني تبعا لمتغير الجنس. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات الطلبة أفراد عينة البحث على الدرجة الكلية لمقياس التفكير ماوراء المعرفي تبعا لمتغير الجنس،انطلاقا من نتائج الدراسة تم تقديم مجموعة من التوصيات. الكلمات المفتاحية: التفكير،ما وراء المعرفة،الذكاء الوجداني،طلاب الجامعة. Abstract This study aimed at investigating the level of meta cognitive thinking and emotional intelligence among a sample of university students and the relationship between then,the sample consisted of(70) students,in order to achieve the objectives of the study, the theoretical background of the study was addressed, that is, the concepts and previous studies related to the variables of the study. The study tools are represented in the application of the metacognitive thinking test and the emotional intelligence test. After obtaining the data, they were processed using the statistical software package (SPSS) and after testing the hypotheses, the study resulted in the results that there is no statistically significant relationship in the level of metacognitive thinking and the level of emotional intelligence among university students. There were no statistically significant differences at the level of significance(0 .05)between the average score of the members of the research sample in the Emotional intelligence according to the gender variable . There were no statistically significant differences at the level of significance(0.05)between the average score of the members of the research sample in the meta cognitive thinking according to the gender variable; In the light of these results we presented a set of recommendations and suggestions. Keywords: thinking; meta cognitive; emotional intelligence; university students

الكلمات المفتاحية

التفكير ; ما ; راء المعرفة ; الذكاء ال ; جداني ; طلاب الجامعة