التحدي
Volume 14, Numéro 1, Pages 46-62
2022-01-20

أثر الأنشطة البدنية الرياضية المعدلة في تعزيز الصحة النفسية لعلاج أطفال التوحد

الكاتب : رحلي مراد .

الملخص

تهدف الدراسة الى معرفة دور النشاط البدني المعدل في التقليل من الضغوط النفسية لدى أطفال التوحد وكذا لفت الانتباه اتجاه هذا النوع من الرياضة المختصة وإدخالها وسط أطفال التوحد بصورة أوسع ومعرفة أهم الفوائد البدنية والجسمية المقدمة من خلال الأنشطة المختلفة للنشاط الرياضي المعدل، والذي يبدأ من خلال تعزيز الثقة بالنفس وتعزيز الصحة النفسية للتخفيف من الضغوط النفسية لدى أطفال التوحد. وتماشيا مع أهداف وطبيعة موضوع الدراسة فقد اعتمدت على تطبيق الأسلوب الوصفي المسحي من خلال محاولة التعرف على أثر الأنشطة الرياضية المعدلة على الصحة النفسية في علاج أطفال التوحد. ولقد اعتمدت في هذه الدراسة على عينة قدرت بـ 21 مربي من ذوي الاحتياجات الخاصة (لأطفال التوحد) بمركز التوحد لولاية المسيلة ( 5 في الدراسة الاستطلاعية و 16 للدراسة الأساسية) ليتم استخدام استمارة استبيان تحتوي هذة الاستمارة على 21 سؤال يغطي ثلاثة محاور وهي: السلوك العدواني، التصرفات اللاعقلانية والتواصل الاجتماعي. إن هذا الدور الذي يلعبه النشاط البدني المكيف في مساعدة الطفل التوحد بأن ينعم بحياته في حدود سواء له أو لأسرته، وبعبارة أخرى أثمرت دراستنا أن للنشاط البدني الرياضي المكيف تأثير كبير في تنمية مختلف القصور الإنمائية التي يعاني منها طفل التوحد سواء من الناحية النفسية كتحسين التواصل وروح التعاون وتقبل الآخرين والتخفيف من حدة انسحابه من بعض المواقف الاجتماعية، والتخفيف من سلوكه العدواني كالقلق والتوتر واكتسابه القدرة على التنسيق في بعض الحركات الجسمية كالمشي والقفز. The study aims to know the role of modified physical activity in reducing psychological stress among autistic children, as well as drawing attention to this type of specialized sport and introducing it among autistic children in a broader way and knowing the most important physical and physical benefits provided through the various activities of modified sports activity, which begins by strengthening Self-confidence and promoting mental health to reduce psychological stress among autistic children. In line with the objectives and nature of the subject of the study, it relied on the application of the descriptive survey method by trying to identify the impact of modified sports activities on mental health in the treatment of autistic children. In this study, I relied on a sample of 21 educators with special needs (for autistic children). At the Autism Center in the State of M’sila (5 in the exploratory study and 16 in the basic study) to use a questionnaire that contains 21 questions covering three axes: aggressive behavior, irrational behavior and social communication. This role that the adapted physical activity plays in helping the autistic child to enjoy his life within the limits, whether for him or his family, in other words, our study resulted that the adapted sports physical activity has a significant impact on the development of the various developmental deficiencies that the autistic child suffers from, both psychologically, such as improving communication and the spirit of Cooperation and acceptance of others, easing his withdrawal from some social situations, relieving his aggressive behavior such as anxiety and tension, and gaining the ability to coordinate some bodily movements such as walking and jumping.

الكلمات المفتاحية

الانشطة الرياضية المعدلة ; الصحة النفسية ; اطفال الت ; حد