مجلة التنمية وإدارة الموارد البشرية
Volume 8, Numéro 2, Pages 418-428
2021-12-31

How To Develop Effective Communication Within A Company

Authors : Othmane Razika .

Abstract

الملخص: الاتصال هو عملية خلق وتبادل وتفسير الأفكار والحقائق والمشاعر والعلامات. ولها دور كبير في إدارة العلاقات الاجتماعية ، لأن الأفراد بحاجة إلى التفاعل مع بعضهم البعض من خلال لغة معينة ، سواء شفويا أو غير شفوي. وأهداف الاتصال ، بصفة عامة ، هي فهم الرسائل ونقلها. ولكن في أي شركة على سبيل المثال ، لابد وأن يكون المدير وسيلة اتصال فعالة لتعزيز أداء العمل ؛ فالتنظيم وإحراز التقدم هما الهدفان الرئيسيان للاتصال في مجال الأعمال التجارية. غير أن سوء إدارة نظم الاتصالات وسوء إدارتها قد يؤديان إلى نتائج سلبية. والهدف من هذه الورقة هو بيان أن نجاح أي شركة يرتبط ارتباطا وثيقا بفعالية اتصالها ، وهذا هو العنصر الأساسي في الاستراتيجية. Abstract: Communication is the process of creating, exchanging and interpreting ideas, facts, feelings and signs. It has a big role in managing social relations, because individuals need to interact with each other through a certain language, either verbally or non-verbally. The goals of communication, in general, are the understanding and conveying messages. But in a company, a manager for example must be an effective communicator to reinforce work performance; Organization and making progress are the main goals of communication in business. However, mismanaged and poor communication systems may lead to negative consequences. The aim of this paper is to show that the success of any company is inextricably bound with the effectiveness of its communication, and that is the basic element in strategy-making, either for the survival of the company or its progress.

Keywords

Effective communication ; , barriers ; , goals ; , strategy ; لاتصال الفعال ‘. ; العوائق ; ‘الأهداف ; ‘الاستراتيجية