رؤى تاريخية لألبحاث و الدراسات المتوسطية
Volume 3, Numéro 1, Pages 102-117
2022-01-10

التعليم في الجزائر بين المناهج الدينية العثمانية والمناهج التبشيرية الاستعمارية

الكاتب : سعداوي ليلى .

الملخص

ملخص: عرف التعليم أواخر العهد العثماني مجموعة من التحولات التي أثرت عليه نتيجة ارتباطه بالوضع السياسي للبلاد، حيث تراجع ونقص عدد المعلمين، وحتى المناهج التعليمية المتبعة لا تحقق الغرض المنشود، نظرا لبساطتها في ظل الجمود الفكري الذي يطغى على الجزائر بصفة عامة، في حين أن الغرب شهد ثورة علمية وصناعية منقطعة النظير انتهت بحركة استعمارية كان للجزائر نصيب منها سنة 1830، والتي انتهت بإمضاء معاهدة الاستسلام وبتعهد فرنسا باحترام الممارسات الدينية للسكان. ولكن الواقع كان غير ذلك، حيث عمدت الإدارة الفرنسية منذ البداية إلى القضاء على المساجد، وتحويل البعض منها إلى كنائس، بالإضافة إلى تهديم المدارس ومنع الأهالي من التعليم واستبدال اللغة العربية باللغة الفرنسية، والقيام بنشر تعليمها التبشيري عن طريق الجمعيات والمراكز والمدارس. Abstract: Education at the end of the Ottoman era witnessed a series of transformations that affected it as a result of its association with the political situation of the country, as the number of teachers decreased and the number of teachers decreased, and even the educational curricula followed did so. It did not achieve the desired goal, for its simplicity in light of the intellectual stagnation that prevails in Algeria in general, while the West witnessed an unparalleled scientific and industrial revolution that ended with a colonial movement that Algeria had its share of in 1830, which ended with a colonial movement. The signing of the surrender treaty and France's pledge to respect the religious practices of the population. But the reality was otherwise, as the French administration from the beginning eradicated mosques and converted some of them into churches in addition to destroying schools, preventing people from teaching, replacing the Arabic language with the French language, and spreading its missionary education through associations, centers and schools.

الكلمات المفتاحية

الجزائر ; التعليم الديني ; السلطات الفرنسية ; التعليم التبشيري ; المناهج التعليمية