الإحياء
Volume 22, Numéro 1, Pages 1195-1208
2022-01-15

التوازن بين جوانب التكوين في برامج التكوين الأولي لأساتذة الرياضيات بالجزائر وكبيك-دراسة مقارنة

الكاتب : شنتي محمود . طالبي محمد الطاهر .

الملخص

نقدم في هذه العمل دراسة حول التكوين الأولي لأساتذة الرياضيات لطور التعليم المتوسط في كل من الجزائر وكبيك والذي ركزنا فيه بالخصوص على نوعية التوازن المؤمن بين جوانب التكوين (التخصصي؛ التربوي-الديداكتيكي؛ المهني)، والغرض الاستفادة من فهم مزايا النظام الكبيكي حول تأمين التوازن المناسب بين جوانب التكوين، وهذا لتقديم بعض الارشادات للمساهمة في تطوير برنامج التكوين الجزائري. هذا العمل عبارة عن دراسة تحليلية مقارنة، تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي كونه یتماشى مع طبيعة الموضوع، حيث نحلل مضمون مجموعة من الوثائق والمستندات ثم نقارنها. وفي الختام وفي محاولة منا لفهم أوجه التشابه والاختلاف بين نوعية التوازن الموجود بين كلا النظامين، خلصنا إلى أن برنامجي التكوين الكبيكي يوازن بين جوانب التكوين الثلاثة، في حين أن البرنامج التكوين الجزائري اهمل جانبين اثنين (التربوي-الديدكتيكي؛ المهني) لحساب الجانب الثالث (التخصصي). In this work, we present a study on the initial training of mathematics teachers for the intermediate education stage in Algeria and Quebec, in which we focused specifically on the quality of the appropriate balance between the aspects of training (specialized, educational-deductive, and Professional), and the purpose of benefiting from an understanding of the advantages of the Quebec system on securing the appropriate balance Among the aspects of training, this is to provide some guidance to contribute to the development of the Algerian training program. This work is a comparative analytical study, the descriptive and analytical approach was used as it is consistent with the nature of the topic, where we analyze the content of a group of documents and documents and then compare them. In conclusion, and in our attempt to understand the similarities and differences between the quality of the balance that exists between both systems, we concluded that the Cuban training programs balance between the three aspects of training, while the Algerian training program neglected two aspects (educational - deductive; Professional) for the third (specialist) aspect.

الكلمات المفتاحية

التكوين الأولي ; أساتذة الرياضيات ; جوانب التكوين ; التوازن