social and human sciences review مجلة العلوم الاجتماعية والانسانية
Volume 22, Numéro 2, Pages 585-602
2021-12-31

مستوى التركز وأثره على أداء الصناعة دراسة حالة صناعة خدمة الهاتف النقال في الجزائر خلال الفترة 2007-2018

الكاتب : عرقابي عادل . بوشوشة محمد .

الملخص

ملخّص تهدف هذه الدراسة إلى تحديد تأثير مستوى تركز الصناعة على أدائها، وذلك بالتطبيق على صناعة خدمة الهاتف النقال في الجزائر خلال الفترة 2007-2018، ولقد اعتمدنا هنا على المنهج الوصفي التحليلي باستعمال تقنية دراسة الحالة، وتوصلت الدراسة إلى أن مستوى تركز صناعة خدمة الهاتف النقال في الجزائر خلال الفترة الدراسة مرتفع أي أنه أكبر من 0.25، وهذا أثر بشكل كبير على أداء هذه الصناعة سواء من خلال عدد المشتركين الذي بلغ أكثر من 47 مليون مشترك سنة 2018، أو من خلال رقم أعمال الصناعة الذي بلغ أكبر قيمة له سنة 2016 والمقدرة بـ 349 مليار دينار جزائري، أو من خلال الأرباح الصافية للصناعة والتي بلغت ما قيمته 104.22 مليار دينار جزائري وذلك سنة 2017. Abstract This study aims to determine the impact of the industry’s level of focus on its performance by applying to the mobile service industry in Algeria during the period 2007-2018. We have relied here on the descriptive analytical approach using case study technique, and the study concluded that the level of concentration of the mobile service industry in Algeria during the study period is high, meaning it is greater than 0.25, and this greatly affected the performance of this industry, whether through the number of subscribers, which reached more than 47 million subscribers in 2018, or through the number of industry business, which reached its largest value in 2016, estimated at 349 One billion Algerian dinars, or through the net profits of the industry, which amounted to 104.22 billion Algerian dinars in 2017.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: مستوى التركز؛ الصناعة؛ أداء الصناعة؛ صناعة خدمة الهاتف النقال. ; Keywords: Concentration level; Industry; Industry performance; The mobile service industry.