مجلة الاقتصاد والمالية
Volume 8, Numéro 1, Pages 82-98
2022-01-12

دور أمن المعلومات في تحقيق جودة الخدمات المصرفية- دراسة حالة القرض الشعبي الجزائري بالشلف-/the Role Of Information Security In Achieving The Quality Of Banking Services- Case Study Of The Algerian People's Loan (cpa) In Chlef-

الكاتب : قرزيز نبيلة . زيدان محمد .

الملخص

تهدف الدراسة إلى إبراز مدى مساهمة أمن المعلومات في تحقيق جودة الخدمات المصرفية بالقرض الشعبي الجزائري على مستوى المديرية الجهوية بالشلف، إذ تم الاعتماد على المنهج الوصفي التحليلي والمنهج الاستقرائي، كما اُستخدم الاستبيان كأداة أولية لجمع البيانات، تكونت عينة الدراسة من 55 موظف ذوي إطلاع حول موضوع أمن المعلومات بالاعتماد على العينة القصدية، و تم التوصل من الدراسة إلى وجود أثر ذو دلالة احصائية بين أمن المعلومات وجودة الخدمات المصرفية، كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة احصائية عند مستوى الدلالة (α≤0.05) لجودة الخدمات المصرفية تعزى لمتغيرات (العمر، المستوى التعليمي و الخبرة المهنية)، وتوصي الدراسة بضرورة تكوين الموظفين وتمكينهم من البرامج والآليات الحديثة لمواجهة تهديدات العمل المصرفي وتحقيقا لجودة الخدمات تبعا لمسائل الخصوصية، الأمن والتوافر. This study seeks to showcase the extent to which information security contributes to quality banking services in the Algerian Popular Loan (CPA) at the level of the regional directorate of Chlef. The deductive approach with its two tools—description and analysis—as well as the inductive approach for results extrapolation, were used. Furthermore, a questionnaire was deployed as a data-gathering tool. The sample of the study consisted of 55 employees who are knowledgeable on the subject of information security, and it relied on purposive sampling. The study concluded that a statistically significant correlation exists between information security and the quality of banking services. The results also demonstrated the inexistence of any statistically significant differences at (α≤0.05) when it comes to banking services in relation to the variables of age, education, and experience. The study recommends that employees must be trained in new programs and modern mechanisms in order to be able to deal with banking-related threats, and achieve service quality on the basis of privacy, security, and availability.

الكلمات المفتاحية

أمن المعلومات ; جودة الخدمات المصرفية ; القرصنة ; الهجمات الالكترونية ; القرض الشعبي الجزائري ; Information Security ;Banking services quality ; piracy ; Cyberattacks ; The Algerian Popular Loan (CPA)