Recherchers economiques manageriales
Volume 15, Numéro 3, Pages 257-274
2021-12-31

واقع التعليم المحاسبي في الجامعات الجزائرية ومدى انسجامه مع متطلبات المعيار الدولي للتعليم المحاسبي رقم 4.

الكاتب : بورحلة ميلود . بن سليمان نجيب .

الملخص

هدفت هذه الدراسة إلى تحديد مدى مطابقة البرامج التعليمية للمحاسبة في الجامعات الجزائرية المقدمة لطلبة أقسام المحاسبة مع متطلبات المعيار الدولي للتعليم المحاسبي رقم 4 . لتحقيق أهداف الدراسة، تم تصميم استمارة استبيان، وزعت على عينة مكونة من 85 أستاذ دائم متخصص في المحاسبة ينتمون لمختلف الجامعات الجزائرية. بعد التحليل الاحصائي للاستمارات، توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج، أهمها: أن خرّيجي المحاسبة بالجامعات الجزائرية لا يكتسبون المتطلبات المهنية المنصوص عليها في معيار التعليم المحاسبي الدولي الرابع، وذلك من وجهة نظر الفئة المستجوبة. كما بينت النتائج عدم مساهمة البرامج التعليمية المحاسبية المطبقة في الجامعات الجزائرية في تطوير الكفاءات العلمية والعملية للطلبة. This study aims to determine the extent to which accounting educational programs in Algerian universities offered to students of accounting departments conform to the requirements of the International Standard for Accounting Education No. 4. To achieve the objectives of the study, a questionnaire form was designed, and it was distributed to a sample of 85 permanent professors specializing in accounting from various Algerian universities. After the statistical analysis of the questionnaires, the study reached a set of results, the most important of which are: graduates of accounting in Algerian universities do not acquire the professional requirements stipulated in the fourth international accounting education standard, from the point of view of the respondent group. The results also showed that the accounting educational programs applied in Algerian universities did not contribute to developing the scientific and practical competencies of students.

الكلمات المفتاحية

المعايير الدولية للتعليم المحاسبي ; برامج تعليمية محاسبية ; المعيار الدولي للتعليم المحاسبي4 ; الجامعات الجزائرية.