Didactiques
Volume 10, Numéro 2, Pages 69-92
2021-12-31

An Evaluation Of The Reading Texts In The English Text Book For The 3rd Year Of Secondary Education

Authors : Miroud Souad .

Abstract

Summary : This study aims at evaluating 3ASLPh reading texts in terms of interest, readability, suitability, authenticity, layout, and visuals. It also seeks to identify the areas of weakness and find out to what extent the reading texts conform to these criteria through a descriptive and analytical method based on the researcher’s experience as a teacher of English and the data collected through a questionnaire. The results show that not all the texts respond to the chosen criteria and that they need modifications and improvements to meet the learners’ needs and the teaching objectives. ملخص: يهدف هذا البحث إلى تقييم نصوص كتاب اللغة الإنجليزية الموجهة إلى السنة الثالثة ثانوي شعبة آداب و فلسفة وفق معيار الأهمية و المقروئية و المناسبة ووفق معيار الصدق و تصميم النص و المرئيات المساعدة كالصور و الجداول والرسوم البيانية. يهدف البحث أيضا إلى الكشف عن مواطن الضعف في هذه النصوص و مدى استجابتها للمعايير المختارة من خلال المنهجين الوصفي والكمي التحليلي معتمدين على المعلومات المحصل عليها عن طريق استبيان وزع على مجموعة من أساتذة التعليم الثانوي. و قد أظهرت النتائج عدم استجابة جميع النصوص للمعايير المختارة و بالتالي الحاجة إلى التعديل و التحسين لتلبية احتياجات المتعلم و الأهداف التعليمية المسطرة.

Keywords

evaluation ; criteria ; 3ASLPh ; reading ; reading texts ; تقييم ; معايير ; 3أف ; القراءة ; نص القراءة