أوراق
Volume 3, Numéro 2, Pages 165-200
2021-09-14

مدى ممارسة أساتذة الطور المتوسط للتقويم المستمر ضمن المقاربة بالكفاءات ــــ أساتذة اللغة العربية أنموذجا ــــ

الكاتب : غادة شافعة .

الملخص

يعد التقويم ضرورة ملحة تنشدها العملية التعليمية بكل أبعادها فهو من أكثر العناصر تأثيرا فيها، من خلاله يمكن تسليط الضوء على مدى ما تحقق من الأهداف التعليمية.حيث كان هذا التقويم المستمر نوع من أنواع التقويمات التربوية،ومنه يتطرق هذا المقال إلى مصطلح التقويم المستمر باعتباره الركيزة الأساسية لتحسين التعليم ورفع مردود المنظومة التربوية، ومن ثمة تحديد أبعاده التعليمية وخصائصه، وأهدافه،إذ تهدف هذه الدراسة أو هذا البحث إلى الوقوف عند مدى ممارسة المعلم للتقويم المستمر في الطور المتوسط، والكشف عن أساليب التقويم المستمر في الأعمال الموجهة للتلاميذ داخل القسم لما لها من أهمية في تحسين مخرجات العملية التعليمية. Abstract Evaluation is an urgent necessity that the educational process seeks in all its dimensions. It is one of the most influential elements through which educational objectives can be achieved. Hence, this home work assignment are educational. The present investigation explores continuous evaluation as the main pillar for improving education and raising the benefits of the educational system, thereby determining its educational dimensions, characteristics and objectives. The present investigation aims to determine the extent to which the teacher practises continuous evaluation in the middle stage, and to reveal the methods of continuous evaluation in students’ assignments in their classes because of its importance in improving the outcomes of the educational process.

الكلمات المفتاحية

التعليمية؛ التقويم؛ التقويم المستمر؛ القياس؛ التعليم المتوسط؛ Educational; evaluation; continuous evaluation; measurement; intermediate education