مجلة الروائز
Volume 5, Numéro 2, Pages 454-477
2022-01-02

تقنين مقياس المفارقة القيمية ل"عبد اللطيف خليفة" على عينة من طلبة الجامعة الجزائرية Condification Of Abdul Latif Khalifa Scale Of Value Paradox On Students Of Algérian University

الكاتب : سليماني فاطمة الزهراء . بلقوميدي عباس .

الملخص

:الملخص هدفت هذه الدراسة إلى تقنين مقياس المفارقة القيمية لعبد اللطيف خليفة(2005) بصورتيه للقيم المتصورة والقيم الواقعية على البيئة الجزائرية، وذلك بالتأكد من خصائصه السيكومترية عن طريق تطبيقه على عينة التقنين المتمثلة في 88 طالبا و377 طالبة، تتراوح أعمارهم من 21 إلى 23سنة، من جامعات تيارت، غليزان، سعيدة، وهران، وتم على إثر ذلك جمع البيانات ومعالجتها إحصائيا عن طريق SPSS وAMOS من خلال توظيف مجموعة من الطرق الإحصائية تمثلت في التحليل العاملي الإستكشافي والتوكيدي، الاتساق الداخلي، ثبات ألفا كرونبخ وثبات التجزئة النصفية، حيث تم الـتأكد من استيفاء المقياس للخصائص السيكومترية من صدق وثبات دلت عليها المؤشرات الكمية المستخدمة بعد المعالجة الإحصائية للبيانات. الكلمات المفتاحية: القيم المتصورة؛ القيم الواقعية؛ المفارقة القيمية؛ تقنين مقياس المفارقة القيمية Abstract: This study aimed at codifying the value paradox scale of "Abdellatif Khalifa" (2005)in its tow forms: Perceived value and real values; on the Algerian environment. For this purpose, the study sought to verify the psychometric properties of the scale after applying it to the standardization sample of 88 male and 377 female students, from the universities of Tiaret, Relizane, Saida, and Oran their ages ranged from 21 to 23 years, as a result, data were collected and statistically processed by SPSS and AMOS by employing the following statistical methods: exploratory and confirmatory factor analysis, internal consistency, alpha-Kronbach stability and half-segmentation stability, where it was ascertained that the scale fulfills the psychometric characteristics of validity and reliability indicated by the quantitative indicators used after employing the mentioned statistical methods. Keywords: Perceived value ; real values; value paradox ; the condification of of value paradox scale.

الكلمات المفتاحية

Perceived value ; real values; value paradox ; the condification of of value paradox scale.