مجلة الروائز
Volume 5, Numéro 2, Pages 280-293
2022-01-02

مستوى الوعي المهني لدى طلبة السنة أولى جذع مشترك علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية

الكاتب : دحية خالد . صواش عيسى . بطاط نورالدين .

الملخص

ملخص: هدفت الدراسة إلى التعرف على مستوى الوعي المهني لدى عينة من الطلبة الجامعيين إضافة إلى معرفة دلالة الفروق حسب متغيّر الجامعة، وقد استخدم الباحثون المنهج الوصفي المقارن على عينة عشوائية حجمها 40 طالبا يدرسون في السنة الأولى جذع مشترك بكل من جامعتي بسكرة والمسيلة، تمثلت أداة البحث في مقياس الوعي المهني المكوّن من خمسة أبعاد، هي الميولات والقدرات ، الاستقلالية، المرونة، الاتجاه نحو العمل بشكل عام، ومعلومات حول المهن وشروط الالتحاق والفرص المتاحة، تم التوصل إلى نتيجة مفادها امتلاك الطلبة الجامعيين لمستوى مقبول من الوعي المهني إضافة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية في الوعي المهني تُعزى لمتغيّر الجامعة. الكلمات المفتاحية: الوعي المهني؛ الطلبة؛ متغير الجامعة؛. Abstract: The following study aims to identify the professional awareness level of a sample of university students, in addition to knowing the differences significance according to the university variable. The comparative descriptive approach is adopted by researchers on a random sample of 40 students studying in the first year a common trunk at the Universities of Biskra and Msila. The research tool is represented in the professional awareness scale, which consist of five dimensions. They are tendencies and abilities, independence, flexibility, tendency towards work in general, and information about professions, enrollment conditions and available opportunities. As a result, the study concludes that university students possess an acceptable level of professional awareness, in addition to the presence of statistically significant differences in professional awareness attributed to the university variable. Keywords: professional awareness, students, the university variable.

الكلمات المفتاحية

الوعي المهني ; الطلبة ; متغير الجامعة ; professional awareness ; students ; the university variable