مجلة العلوم الانسانية والحضارة
Volume 4, Numéro 1, Pages 133-153
2022-01-01

دور الموسيقى الفيلمية في ترجمة عاطفية الأداء الكلامي المقاربة السيميوسياقية من مشاهد مختارة من فيلم معركة الجزائر

الكاتب : أيت عبد القادر عبد العزيز .

الملخص

تهتم هذه الدراسة في الكشف عن أهم المحطات الأساسية التي توّلد لحظات الفرجة السينمائية في ذهنية المشاهد ، إذ تركز على فهم الرابطة التزامنية التي تدور بين المتغيريين الأساسيين ( الموسيقى و الأداء الكلامي ) في علاقة شراكتهما الفنية و في وظيفتي السوسيولغوية ، و النفسية الجمالية ، و من جهة أخرى ، تبحث في فهم نوع و مستوى عواطف الفرد النابعة من تمثيله للأدائي الكلامي إنطلاقا من الخصوصيات السيميائية التي ترمز إليها النوتة الموسيقية و رمزية اللغة الكلامية و البحث في أسلوب أدائها في سياقها الدرامي ، و بالتالي ، نجد أن هناك تمثلات سيكولوجية ، و أثنوموسيقولوجية تعبر بطريقة جمالية أصيلة ( موسيقى فيلمية أصلية ) تبني معان المرحلة الإدراكية المزدوجة في سياق المشاهدة السمعية البصرية . This study is interested in revealing the most important stations that generate cinematic moments in the mind of the viewer, focusing on understanding the bond of commitment that revolves between the two basic variables (music and speech performance) in the relationship of their artistic partnership in the functions of socio-linguistic, psycho-aesthetic, and on the other hand, looking at understanding the type and level of emotions of the individual stemming from his representation of the verbal performance based on the seminal peculiarities symbolized by the musical note and the symbolism of the language Speech and research in the way it performs in its dramatic context, and therefore, we find that there are psychological representations, and Ethnomusicological expression in an authentic aesthetic way (original film music) that builds the means of the dual cognitive stage in the context of audiovisual viewing.

الكلمات المفتاحية

الموسيقى الفيلمية ; ، الأداء الكلامي ; الأداء الكلامي ; الصوت البشري ; اثنوموسيقولوجيا ; Film music ; verbal performance ; human sound ; , ethnomusicology ; , Symbolism of the musical note