مجلة الدراسات القانونية والاقتصادية
Volume 4, Numéro 3, Pages 719-744
2021-12-30

العلامة التجارية: بين الأهمية التسويقية وتحديات الحماية

الكاتب : حواس مولود . حواس فتحية .

الملخص

تمثل العلامة التجارية عنصراً مهماً في المؤسسة عموماً ولمنتجاتها خصوصاً، كونها ضرورية لتمييز هذه المنتجات ولمساعدة المستهلك في اختيار منتَج دون آخر. ونظراً لما تؤديه العلامة التجارية من دور في تحقيق النمو الاقتصادي، فقد أدى ذلك إلى تعدد أشكال التعدي عليها، وخصوصاً من خلال التقليد، الأمر الّذي يتطلب ضرورة التصدي لهذا الاعتداء وبسط الحماية القانونية اللازمة لها. تهدف هذه الورقة البحثية إلى إضاءة جانب من جوانب عناصر الملكية الفكرية، ألاّ وهو العلامات التجارية؛ فتستعرض أهمية العلامة وشروط تسجيلها، ظاهرة تزوير وتقليد العلامات التجارية وآثارها السلبية، وكذا مناقشة طرق حمايتها. Abstract: The brand is an important element in the enterprise in general and its products in particular, as it is necessary to distinguish these products and to help the consumer to choose one specific product not the other. Because of the role played by the brand in economic growth, multiple forms of abuse were happened, particularly through tradition, which requires the need to stop this aggression and extend the necessary legal protection. The purpose of this paper is to illuminate aspect of intellectual property elements, namely trademarks. This paper explains the importance of the trade mark and its registration requirements, the phenomenon of counterfeiting and imitating trade marks and their negative effects, as well as discussing their ways of protection. Key words: Brand, Marketing, Imitation, Protection.

الكلمات المفتاحية

العلامة التجارية ; التسويق ; التقليد ; الحماية