مجلة رؤى اقتصادية
Volume 11, Numéro 2, Pages 413-423
2021-12-31

التحصيل الدراسي وعلاقته بالحالة الاقتصادية لتلاميذ المرحلة المتوسطة

الكاتب : قنوعه عبد اللطيف . منصور مصطفى .

الملخص

ملخص: هدفت الدراسة إلى التعرف على مدى تأثير الحالة الاقتصادية للمتمدريسين على تحصيلهم الدراسي, حيث استخدمنا المنهج الوصفي المقارن, وتم جمع البيانات من المصالح الاقتصادية لمتوسطة مسعي أحمد بلقاسم الوادي لكل التلاميذ لمعرفة المعوزين وغير المعوزين منهم, ولمعرفة تحصيلهم الدراسي اعتمدنا نتائجهم المدرسية السنوية للموسم الدراسي2018/2019, وبعد المعالجة الاحصائية باستخدام اختبار ت ومعامل التأثير إيتا مربع, توصلنا إلى وجود فروق دالة إحصائيا في التحصيل الدراسي بين التلاميذ المعوزين وغير المعوزين لصالح غير المعوزين لدى تلاميذ السنة الأولى من التعليم المتوسط, وعدم وجود فروق دالة إحصائيا عند السنوات الثانية والثالثة والرابعة. أما بالنسبة لمتغير الجنس فقد توصلنا إلى وجود فروق دالة إحصائيا في التحصيل الدراسي بين التلميذات المعوزات وغير المعوزات لصالح غير المعوزات لدى تلميذات السنة الأولى , وعدم وجود فروق دالة إحصائيا بين التلاميذ الذكور المعوزين وغير المعوزين بالنسبة للسنوات الاربع. وعليه أوصت الدراسة بالعناية بالمتمدرسين من الفئات المعوزة من الناحية المادية ومساعدتهم على التكيف النفسي مع حالتهم الاقتصادية والتركيز أكثر على التلاميذ الأصغر سنا خاصة الاناث منهم. Abstract: The objective of this study was to identify the impact of the economic situation of the students on their academic achievement, where we used the descriptive comparative method, and data were collected from the economic service of the middle school Messai Ahmed Belkacem Eloued for all students to know the indigent and the not indigent of them, to know their academic achievement we adopted their results for the academic year 2018/2019, after statistical treatment using T-test and ETA square effect, we found statistically significant differences in academic achievement between indigents and not indigents students in favor of the not indigents students among first middle year. there were no statistically significant differences at the second, third and fourth years. As for the gender variable, we found that there were statistically significant differences in the academic achievement between indigents and not indigents students in favor of the not indigents students among of the first year, and the absence of statistically significant differences between indigents and not indigents students for the four years. The study recommended taking care of the indigents students, help them to adapt psychologically to their economic situation, focus more on younger students, and especially females.

الكلمات المفتاحية

الحالة الاقتصادية ; التحصيل الدراسي ; التلاميذ المعوزين