المجلة الجزائرية للأمن الإنساني
Volume 7, Numéro 1, Pages 251-270
2022-01-01
الكاتب : سعيدي خليل . بن مهدي مرزوق .
تتناول هذه الدراسة إشكالية الصياغة الموضوعية للمضمون الإعلامي في الصحافة المكتوبة الجزائرية، من خلال تتبع تأثير ملكية المؤسسات الصحفية على نمط تحرير المضامين الإعلامية، ومدى التزامهم بقيم ومعايير الممارسة الإعلامية. حيث سلطنا الضوء في هذه الورقة البحثية من خلال عينة الدراسة على رسم السياسة الإخبارية لهذه المؤسسات ومن ثمة تأثيرها على صناعة المحتوى الإعلامي، وانطلقنا من فرضية ان ملكية المؤسسات الصحفية تؤثر على الصياغة الموضوعية للمضامين الاعلامية المحررة. ويتطلب إجراء مثل هكذا دراسة إتباع مقترب اقتصاديات الإعلام كأحد أهم المقتربات الحديثة في الدراسات الإعلامية، معتمدين في ذلك على منهج دراسة الحالة، مع استخدام أداه الاستبيان في جمع المعلومات الميدانية من المؤسسات عينة الدراسة، الخبر، الشعب، صوت الأحرار، وخلصت هذه الدراسة الى ان ملكية المؤسسات الصحفية تؤثر بشكر كبير في المضمون الخبري الموجه للمتلقين ولو بدرجات متفاوتة من مؤسسة لأخرى، خاصة فيما يخص مراعاة المصالح المختلفة للصحفيين او للمؤسسات ككل ومدى التزامهم بالموضوعية أثناء الممارسات الإعلامية. This study addresses the problem of the objective formulation of media content in the Algerian written press, by tracing the impact of the ownership of press institutions on the style of editing media content, and the extent of their commitment to the values and standards of media practice. Where we shed light in this research paper through the study sample on the design of the news policy of these institutions and hence their impact on the media content industry, and we proceeded from the hypothesis that the ownership of press institutions affects the objective formulation of the edited media content. Conducting such a study requires following the media economics approach as one of the most important modern approaches in media studies, with the use of the questionnaire tool in collecting field information from the institutions of the study sample:El_khaber ,Alchaabe , Sawt Al-ahrar. This study concluded that the ownership of press institutions greatly affects the news content directed to the recipients, even to varying degrees from one institution to another, especially with regard to taking into account the different interests Journalists or institutions as a whole and the extent of their commitment to objectivity through media practices.
أخلاقيات الصحافة، اقتصاديات الصحافة، السياسة التحريرية، الصياغة الصحفية، المضمون الإعلامي، ملكية المؤسسة الصحفية
شمس ضيات خلفلاوي
.
ص 126-154.
سهام بدبودي
.
ص 735-746.
تقنية فرحي
.
ص 27-47.
نسيمة لعداوي
.
ص 405-418.