مجلة مجتمع تربية عمل
Volume 6, Numéro 2, Pages 200-218
2021-12-30

علاقة توجهات الأهداف بالكفاءة الذاتية

الكاتب : عدة بن عتو . قاسم عبد اله يونس .

الملخص

هدفت الدراسة لمعرفة مساهمة توجهات الأهداف في التنبؤ بالكفاءة الذاتية لدى تلاميذ التعلم المتوسط،حيث تكونت عينة الدراسة من(346)تلميذا وتلميذة من مستويات دراسية يدرسون بولاية الشلف،وبعد تطبيق الأدوات وبعد المعالجات الإحصائية،أسفرت النتائج عن مساهمة لتوجهات أهداف إتقان-إقدام،وإتقان-إحجام في التنبؤ بالكفاءة الذاتية، وهناك تباين في الكفاءة الذاتية لدى تلاميذ التعليم المتوسط باختلاف الجنس والتخصص والتفاعل بينهما، وهناك أيضا تباين في توجهات الأهداف إتقان-إحجام و توجهات أهداف أداء-إحجام تبعا للجنس والمستوى الدراسي والتفاعل بينهما. The study aimed to find the contribution of goal orientations in predicting the self-efficacy of intermediate learning pupils. The sample of the study consisted of(346)students from different educational levels studying in Chlef,after data analyse the results revealed a contribution of the Mastery Approach Goals and Mastery Avoidance Goals in the prediction of self-efficacy. There is a variation in the self-efficacy according to gender, and academic level and the interaction between them.there is also a variation in the and goals orientation(Mastery Avoidansce Goals , Approach Goals, Performance Avoidance Goals)according to gender, and academic level and the interaction between them.

الكلمات المفتاحية

توجهات أهداف إتقان-إقدام؛أهداف إتقان-إحجام؛أهداف أداء-إقدام؛أهداف أداء-إحجام؛الكفاءة الذايتة.