مجلة إدارة الأعمال والدراسات الاقتصادية
Volume 7, Numéro 2, Pages 97-106
2021-12-31
الكاتب : قندوز أمينة .
تهدف هذه الدراسة إلى الوقوف على أهم الآليات المعتمدة في الجزائر من أجل نشر لفكرة المقولاتية، والذي أصبح حديث الساعة في الآونة الأخيرة، من خلا نشوء مؤسسات تهتم بخلق مشاريع فلاحية، صناعية وحتى خدمية، سواء باللجوء إلى الإعانات الحكومية أو القروض البنكية الصغيرة والمتوسطة، هذا التحول الكبير في عقليات المقاولين خاصة الشباب منهم أرجعه الخبراء الاقتصاديين إلى الآليات الجديدة لنشر الفكر المقولاتي الذي تعمل الحكومة على ترسيخه في الشباب، وما يمكن أن يقدمه المقاولون من مخرجات (سلع_ خدمات_ أفكار) لمواكبة لعصر التطورات التكنولوجية والثورة الرقمية التي يعيشها العالم. The aim of this study is to identify the most important mechanisms adopted in Algeria in order to spread the idea of entrepreneurial , which has become the talk of the hour in recent times, through the emergence of institutions interested in creating agricultural projects, industrial and even service, whether by resorting to government subsidies or small and medium bank loans. The great shift in the mentality of contractors, especially young people, is attributed by economists to the new mechanisms to spread the idea of entrepreneurial that the government is working to establish in young people, and what the contractors can provide from the outputs of (goods - services - ideas) to keep up with the era of technological developments and digital revolution in the world.
مقاولاتية، فكر مقاولاتي، مؤسسات الصغيرة والمتوسطة ; entrepreneurial, idea of entrepreneurial,Small and Medium Enterprises
أوبختي نصيرة
.
بن شواط سمية
.
ص 290-305.
مرقوم كلتوم
.
ص 151-167.
عنتوري محمد الشريف
.
حولي محمد
.
ص 223-244.
أوبختي نصيرة
.
بوجنان التوفيق
.
ص 363-385.
خلخال منال
.
عماري رحمة جميلة
.
ص 39-59.