مجلة الأصالة للدراسات والبحوث
Volume 3, Numéro 6, Pages 97-117
2021-12-31

التجربة التربوية عبر التاربخ: ملاحظات منهجية حول مقاربة التناول

الكاتب : نقيب عمر .

الملخص

الملخص تناولنا في هذا المقال التجربة التربوية عبر التاربخ بهدف الإشارة إلى جملة من الملاحظات المنهجية المتعلقة بمقاربة التناول. شرعنا في ذلك ببيان أهمية المقاربة التاريخية لفكرة التربية ثم ناقشنا الإطار المعياري الذي نتصوّر ضرورة الالتزام به كلما أردنا أن نتناول فكرة التربية في إطارها التاريخي كخبرة بشرية يمكن استثمارها في صياغة تصوّر جديد للفعل التربوي المستقبلي للمجتمع. ولبسط هذه المقاربة وتوضيح معالمها تعرّضنا بشيء من التفصيل لمجموعة من القضايا التي تواجهنا عند النظر في تاريخ التربية. تصوّرنا هذه القضايا بمثابة الإطار المعياري الذي يحتاج إليه كل باحث يبغي تناول فكرة التربية باعتبارها ظاهرة تاريخية تعبّر عن تراكم التجربة البشرية في مجال التربية. وخلصنا إلى أنّ الباحث المتخصّص في مجال التجارب التربوية عبر التاريخ لا يكنه الاستغناء عن هذا الإطار المعياري الذي يمكّنه من تسديد النظر وضبط منهج التناول بالشكل الذي يهدينا إلى حسن استثمار هذه التجرب في صياة تصورّاتنا لمستقبل التربية في بلاد العرب والمسلمين بشكل عام، وفي بلادنا الجزائر بشكل خاص. In this article, we dealt with education as a historical experience through history. the aim was to discuss some methodological remarks related to the approach to handling. We proceeded with this by explaining the importance of the historical approach to the idea of education, and then we discussed the framework that we see its necessity whenever there is an attempt to address the idea of education in its historical context, as a human experience that can be invested in formulating a new conception of the future educational project of society. In order to simplify this approach and clarify its features, we have exposed in some detail a set of issues that confront us when looking at the history of education. We envision these issues as the normative framework needed by every researcher who wants to address the idea of education as a historical phenomenon that expresses the accumulation of human experience in the field of education. We concluded that a researcher specializing in the field of educational experiences throughout history cannot dispense with such a framework that should enables him to direct his efforts and adjust the approach in a manner that guides us to a good investment of this experience in the maintenance of our perceptions of the future of education in Arab countries and Muslims in general, and in our country Algeria in particular.

الكلمات المفتاحية

education ; methodlogical approach ; historical experience ; framework ; التربية المقاربة المنهجية الترحربة التاريخية الإطار المعياري