مجلة الدراسات الاقتصادية المعاصرة
Volume 6, Numéro 2, Pages 211-228
2021-12-31

دور المسؤولية الاجتماعية في تحقيق رضا الزبائن دراسة احصائية تحليلية باستخدام برنامج Jamovi The Role Of Social Responsibility In Achieving Client Satisfaction - Statistical And Analytical Study Using Jamovi Program-

الكاتب : بوصبيع صالح رحيمة . دربال سمية . جديدي روضة .

الملخص

ملخص: في سبيل نجاحها تسعى المؤسسات الاقتصادية لإرضاء زبائنها من خلال تبني توجهات المسؤولية الاجتماعية، خاصة في ظل تزايد التطورات الاقتصادية والتكنولوجية والاجتماعية، وتماشيا مع المفهوم التسويقي الحديث المرتبط ارتباطا وثيقا بضرورة كسب ولاء الزبون؛ لذلك تهدف هذه الدراسة الى ابراز دور المسؤولية الاجتماعية في تحقيق رضا زبائن مؤسسة موبيليس، وذلك باستقصاء آراء زبائن المؤسسة بولاية الوادي، من خلال توزيع استبيان على عينة عشوائية مكونة من 420 مفردة من زبائن المؤسسة، وباستخدام برنامج jamovi1.8.1 . أظهرت النتائج وجود علاقة ذات دلالة احصائية بين أبعاد المسؤولية الاجتماعية ورضا الزبائن، مما يعني ان التزام المؤسسة بمسؤولياتها الاجتماعية من شأنه ان يؤدي الى تحقيق رضا الزبائن. Abstract: To get it success, the institutions seek to satisfy their customers by adopting the orientations of corporate social responsibility, with the increasing economic, technological and social developments, and in line with the modern marketing concept closely related to the need to gain customer loyalty, so this study aims to highlight the role of social responsibility in achieving customer satisfaction of Mobilis corporation, by surveying the opinions of the corporation's customers in Eloued state, through distributing a questionnaire to a random sample of 420 customers of the corporation, and by using jamovi1.8.1 program. The results showed a statistically significant relationship between the dimensions of social responsibility and customer satisfaction, which means that the corporation's commitment to its social responsibilities would lead to customer satisfaction. Résumé: Pour réussir, les institutions cherchent à satisfaire leurs clients en adoptant les orientations de la responsabilité sociale des entreprises, avec les évolutions économiques, technologiques et sociales croissantes, et en ligne avec le concept de marketing moderne étroitement lié à la nécessité de fidéliser la clientèle, donc cette étude vise à mettre en évidence le rôle de la responsabilité sociale dans la satisfaction des clients de la société Mobilis, en sondant les opinions des clients de la société dans l'état d'Eloued, en distribuant un questionnaire à un échantillon aléatoire de 420 clients de la société, et en utilisant jamovi1. programme 8.1. Les résultats ont montré une relation statistiquement significative entre les dimensions de la responsabilité sociale et la satisfaction du client, ce qui signifie que l'engagement de l'entreprise envers ses responsabilités sociales conduirait à la satisfaction du client.

الكلمات المفتاحية

مسؤولية اجتماعية ; رضا الزبائن ; أبعاد المسؤولية الاجتماعية ; مؤسسة موبيليس ; برنامج jamovi ; Social responsibility ; Customer satisfaction ; Social responsibility distancing ; Mobilis foundation ; Jamovi program ; Responsabilité sociale ; Satisfaction client ; Distanciation sociale ; Fondation Mobilis ; Programme Jamovi