مجلة الدراسات الاقتصادية المعاصرة
Volume 6, Numéro 2, Pages 19-34
2021-12-31

دور استخدام جودة الخدمة على الحصة السوقية في مؤسسات القطّاع العام في سوريّة (دراسة ميدانيّة في المؤسسة السّوريّة للتّجارة)

الكاتب : شيخ ديب صلاح . السّكري أحمد . حسين معلا ريهام .

الملخص

هدف البحث إلى التعّرف على العلاقة بين استخدام جودة الخدمة والحصّة السوقية في المؤسسة السّوريّة للتّجارة، من خلال تحديد مدى تأثير كل من أبعاد جودة الخدمة والمتطلبات الأساسيّة لتطبيقها على الحصة السوقية، وقد اعتمدت الباحثة على المقاربة الاستنباطية وعلى المنهج الوصفيّ كمنهج عام للبحث، وقامت الباحثة بتوزيع استبيان على (384) فرداً من مختلف المستويات الإدارية في المؤسسة السّوريّة للتّجارة. وقد خلصت هذه الدّراسة إلى عدّة نتائج كان أهمها وجود علاقة مباشرة بين استخدام جودة الخدمة والحصّة السوقية، وهذه العلاقة مقبولة وموجبة، ويعود السبب في ذلك إلى افتقار وجود إمكانيات ذات جودة عالية ووجود برنامج خدمي غير مناسب، كما قدّمت العديد من المقترحات والتوصيات، والّتي كان أهمها ضرورة وضع استراتيجية مناسبة لاستخدام جودة الخدمة الدّاعمـة لعملياتها في إطار الاستراتيجية العامة للمؤسسة، ومتابعة تنفيذها وتقييمها بما يحقق الأهـداف الأساسـية للمؤسسة. Abstract: Enter The research aimed to identifying the relationship between the use of quality service and enhance of market share in Study in the Syrian trading corporation. By identifying the extent of the impact of each dimensions of quality service, by determining the extent to which both the distribution strategies quality service dimensions and the basic requirements of the application of quality service role market share, the researchers relied on the prescriptive approach and the descriptive approach as a general approach to research, the questionnaire was distributed to 280 person from different levels in the Syrian trading corporation. and this study concluded several results the most important of which was a moral relationship between the use of quality service and the market share, and this relationship is acceptable and positive, and is due to the lack of human resource skills and an inappropriate distribution programme, the researchers have reviewed many important results and made several suggestions and recommendations, the most important of which was the need to develop an appropriate strategy for the use quality service supporting its operations within the overall strategy of the Enterprises and following up on its implementation and evaluation in order to achieve the basic objectives of the Enterprises.

الكلمات المفتاحية

الحصة السوقية، جودة الخدمة، الاستجابة.