مجلة التكامل في بحوث العلوم الاجتماعية والرياضية
Volume 5, Numéro 2, Pages 627-645
2021-12-31

The Effect Of Using Reading Comprehension Strategy To Acquire Problem-solving Skills In Mathematics Among Tenth-grade Students In Amman

Authors : Al-bado Amal .

Abstract

The current study sought to investigate the effect of using the reading comprehension strategy in the unit of systems of linear equations, for the third intermediate grade on the development of problem-solving skills in mathematics. The researcher used the experimental approach - the semi-experimental design based on one group, where the study population consisted of the tenth grade at Arjan School in Amman Governorate year (2020/2019). The sample of the study included (25) students from the Arjan School in Amman Governorate the study for the semester unit dealt with linear equations from the Tenth grade. The results of the study indicated the positive effect of teaching mathematics for the tenth grade of middle school using a reading comprehension strategy compared to the traditional method, where the results indicated that there were statistically significant differences at the level of significance (α = 0.05) between the pre and post-test of the study sample سعت الدراسة الحالية إلى تقصي أثر إستخدام استراتيجيّة الفهم القرائيّ في وحدة أنظمة المعادلات الخطيّة للصف العاشر على تنمية مهارات حل المشكلات في الرّياضيّات. حيث استخدمت الباحثة المنهج المنهج التجريبي – ذا التصميم شبه التجريبي القائم علي المجموعه الواحده ذات اختبار قبلي وبعدي، حيث تكوّن مجتمع الدراسة من طالبات الصف العاشر في مدرسة عرجان في محافظة عمّان في الفصل الدراسي الأول من العام الدراسي (2020/2019) ، وشملت عينة الدراسة (25) طالبة من مدرسة عرجان بمحافظة عمّان. وكانت أداة الدراسه أختبار في مادة الرّياضيّات للصف العاشر لمادة الفصل الأول كاملة. وتناولت الدراسة وحدة أنظمة المعادلات الخطيّة من الصف العاشر. وقد أشارت نتائج الدراسة إلى الأثر الإيجابي لتدريس مادة الرّياضيّات للصف العاشر باستخدام استراتيجيّة الفهم القرائيّ مقارنة بالطريقة التقليدية، حيث أشارت النتائج إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائيّة عند مستوى الدلالة (0.05= α) بين الاختبار القبلي والبعدي لعينة الدراسة.

Keywords

: Reading Comprehension Strategy, Developing Problem-Solving Skills