مجلة ميلاف للبحوث والدراسات
Volume 7, Numéro 2, Pages 152-161
2021-12-31

أثر مصنّفات القرن الرابع الهجري النحوية في تيسير وتعليم النحو العربي كتاب "الواضح" للزبيدي عينة

الكاتب : عواريب سليم .

الملخص

تتغيّا ورقتنا البحثية رصد أثر مصنّفات القرن الرابع الهجري النحوية في تيسير وتعليم النحو العربي، من خلال اختيار كتاب الواضح في النحو للزبيدي نموذجاً نبسط من خلاله مناهج نحاة القرن الرابع في تيسير وتعليم النحو، ومنهج الزبيدي بخاصة، إذ إنّ الزبيدي بتأليفه لهذا الكتاب لا جرم أنّه قد نصّب نفسه رائدا للتيسير والتعليم ؛ لذا نهدف من خلال هاته الدراسة إلى إبراز أهمية كتابه الواضح في تيسير النحو العربي وتعليمه من خلال منهج تعليمي فريد اضطلع به في القرن الرابع للهجرة، بعد التطرق إلى منهج نحاة القرن الرابع للهجرة عموماً ما يجعلنا نطرح إشكالاً مفاده هل لنحاة القرن الرابع للهجرة أثر في تيسير وتعليم النحو العربي؟ وما قيمة كتاب الواضح للزبيدي، وما مكانه من ذلك؟ وللوصول إلى الأهداف المسطرة سعينا إلى إتباع منهجية تقوم على توضيح بعض مفاهيم ومصطلحات الدراسة مدخلاً لها، ثم التطرّق إلى منهج نحاة القرن الرابع في التيسير، ثم سعينا إلى دراسة فحوى كتاب الواضح، ومنهج الزبيدي فيه، و أثره في تيسير المادة النحوية، متبعين في ذلك المنهج الوصفي التحليلي، ومن هنا توصّلنا بَعدَ الاستدلالِ والبرهنةِ إلى نتائجَ منها: أنّ لكتاب الواضح للزبيدي أثراً واضحاً وعميقاً في تيسير و تعليم قواعد النحو العربي للمبتدئين، لما تميز به من يسر واختصار ومنهج قويم يقوم على مراعاة مستوى المتعلمين. Abstract: Our research paper aims to monitor the effect of the 4th century grammatical compendiums on facilitating and teaching the Arabic grammar, by selecting to Al-Zobaidi’s book “Al-Wadih” as an example through which we seek to simplify and teach the approaches of the 4th century gramaticians in facilitating and teaching grammar, and the approach of Al-Zobaidi in particular. By authoring this book, Al-Zobaidi did not criminalize himself as a leader of facilitation and education; this is why we aim through this study to highlight the significance of his book “Al-Wadih” in facilitating and teaching the Arabic grammar,by means of a unique curriculum that was carried out in the fourth century (HIJRI). After addressing the approach of the 4th century (HIJRI) in general, which should render us to raise the questionon the gramaticians of the 4th century (HIJRI)and on whether they had aneffect on facilitating and teaching the Arabic grammar? What is the value of Al-Zobaidi'sAl-Wadih book, and what is its status? Seeking to meet the objectives, it has been sought to adopt a methodology based on clarifying some of the concepts and terminologies of the study, then to address the approach of the fourth century toward facilitation, and then to study the content of Al-Wadih book, the approach of the Zebeidi in it, and its effect on facilitating the grammar.Following that analytical descriptive approach, this is why, using inference and proof, we have concluded with the following results: Al-Zobaidi'sAl-Wadih book has a clear and profound effect on facilitating and teaching the rules of the Arabic grammar to beginners, for it is characterized by its ability, competence and the right approach based on the learners’ level

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية : المصنّفات، القرن الرابع الهجري، التيسير، النحو العربي، الواضح.