القارئ للدراسات الأدبية و النقدية و اللغوية
Volume 4, Numéro 4, Pages 617-625
2021-12-30

حجاجية المجاز وفق نظرية المساءلة لميشال ماير

الكاتب : جوابلية نوال .

الملخص

اهتمت المدرسة التداولية في كبرى مباحثها بالقول المنجز، من خلال اهتمامها بالإستراتيجية الخطابية التي تتغير بتغير السياق، ومن ذلك الاستراتيجية الحجاجية التي تتحقق عبر وسائط عدة على غرار البلاغة، فإلى أي مدى يمكن للبلاغة -ممثلة في المجاز- في تحقيق البعد الإنجازي للخطاب، استنادا إلى نظرية المساءلة ل"ميشال ماير" . إن المجاز وفق نظرية المساءلة ما هو إلاّ واحد ة من هذه العلاقات الإشكالية، التي تفرض على المتلقي اتخاذ موقف معين اتجاه ما يسمع، وبل وتفرض عليه التحرك في صور متعددة، من ذلك الاستدلال العقلي الذي يتولد من خلال البحث عن المعاني الثاوية خلف المعاني الظاهرة Abstract: The deliberative school has been interested in its major topics, with the done saying, through its interest in the discursive strategy that changes with the change of context, including the argumentative strategy that is achieved through several mediums such as rhetoric. Thus, to what extent can rhetoric -particularly represented in metaphor- reach the achievement dimension of discourse, based on the accountability theory of "Michel Mayer". And that metaphor according to the theory of accountability is only one of these problematic relationships, which impose on the recipient to take a specific position towards what he hears, and even force him to move in multiple forms, from that mental inference that is generated, by searching for secondary meanings behind The meanings shown. Keywords Metaphor, argument, Accountability, Rhetoric.

الكلمات المفتاحية

المجاز ; الحجاج ; المساءلة ; البلاغة