جماليات
Volume 8, Numéro 2, Pages 44-69
2021-12-30

تحديات التجديد الدرامي في مسرحية (جي بي أس) لمحمد شرشال

الكاتب : بهناس علي . عيسي أحمد .

الملخص

ملخص: منذ البذور الأولى للمسرح وهو يخضع للتغيير، حيث لم يكن الأقدمون بمنأى عن التطوير والتجديد والتجريب، ومع الزمن إذْ تطوّرت جميع الأجناس الأدبية والفنية، عرف المسرح هو الآخر موجة من التجديد، خاصة مع دخول الإخراج المسرحي في القرن التاسع عشر. وظهرت بعد ذلك مصطلحات نقدية مهمّة مثل الدراما الجديدة والمسرح ما بعد الدرامي. ومما لا شك فيه أن المسرح الجزائري، بحكم تعدّد الثقافات والمسارب لدى المهتمين به، فإنه شهد أيضًا بعض التجارب التي تراهن على التجديد الدرامي والمسرحي، من ناحية الأسلوب الإخراجي وكذا من حيث الأساليب الدرامية للنصوص، وفي هذه الورقة البحثية سنتطرق إلى نموذج من أعمال المخرج محمد شرشال وهي مسرحية (جي بي أس) مبرزين أهم علامات التجديد الدرامي للعرض. abstract: Since the first origin of theater, It's been always changing. Ancients didn't quit renewing and improving the theater. all literary and artistic genres have been developing over time. On the other hand, the theater has seen a wave of new Changement since the raise of theater directing in the nineteenth century During this period new critical terms have been known such as neo-drama and postdramatic theater. besides that the Algerian theater because of some factors such as the diversity of culture, Also it has seen some experiments in order to renew the theater and drama from both perspectives the style of directing as well as types of dramatic texts. furthermore, in this following research, we will discuss one of Mohamed charchal works its “gps”. including the important signs of renewing drama in this play.

الكلمات المفتاحية

الإخراج المسرحي؛ الدراما الجديدة؛ المسرح ما بعد الدرامي؛ مسرحية (جي بي أس).