جماليات
Volume 8, Numéro 2, Pages 26-43
2021-12-30

ميكانيك الجسد في مسرح "مايرهولد" بين القمع الأيديولوجي والثبات الفني الابداعي Body Mechanics In Meyerhold’s Theatre Between Ideological Repression And Artistic Constancy

الكاتب : بسّدات عبد الصّمد .

الملخص

من المسلّمات أنّ نعتبر المسرح مكانا للترفيه ونشر القيم الاخلاقيّة والانسانيّة على حد سواء بالمقابل تأكّد الشواهد التاريخيّة أنّه لا يمكن لهذا الأخير أن يكون بعيدا عن التجاذبات الاجتماعيّة، السياسيّة والايديولوجيّة، كما يمكن أن يكون ضحيّة لخيارات أيديولوجيّة طارئة وبالتالي يصبح كبش فداء للهيمنة السياسيّة، واثباتا للنسق الإيديولوجي الرائج. وحالة "مايرهولد" تعبير صادق عن هذه الحالة الشاذّة المتناقضة مع كل القيم الفنيّة، الجماليّة التي حوّلت هذا المبدع العالمي من فنّان إلى عدو للشعب، علما أنّه أعلن ولائه الصريح للثورة البلشفيّة، إلاّ أنّ انفتاحه على الفن العالمي وعدم تقوقعه ورضوخه للثقافة البلوريتاريّة كلّفه حياته. لهذا تخوض هذه الورقة البحثيّة في مسرح "مايرهولد" من خلال مقاربة سوسيو تارخيّة لإثبات الضرر الذي أحدثته الهيمنة الأيديولوجية على مسار الفنان دون إغفال الأسس الفنيّة التي بني عليها مسرح "البيو ميكانيك". Theatre to many people is a form of entertainment, yet it is a world of art that is filled with artistic and human values. Over history, this world came through different social, political, and ideological constraints; as a result, it becomes a scapegoat to political domination to prove a popular ideology. Meyerhold’s theatre is a major example to such a paradoxical situation that is against all artistic and aesthetic values, it is the fact, which transforms this international artist into an enemy to his population. Instead of his loyalty to the Bolshevik Revolution, his openness at the international art and his rejection of the proletarian culture caused his execution. Thus, the aim of the present paper is to shed light on Meyerhold’s theatre using a socio-historical approach to investigate the huge damage brought by the ideological domination on his artistic path, without forgetting the artistic principles of the biomechanics theatre

الكلمات المفتاحية

البيوميكانيك ; الأيديولوجيا ; مايرهولد ; المسرح ; Biomechanics ; Ideology ; Meyerhold ; Theatre