المرشــد
Volume 11, Numéro 2, Pages 179-201
2021-12-29

علاقـة الدافـع للإنجاز و قلق سمة-حالة بالنــجاح في إمتــحان البكالوريا

الكاتب : حداد نسيمة . تيلو للونة .

الملخص

ملخص: تهدف هذه الدراسة إلى إبراز العلاقة بين كل من الدافع للإنجاز، القلق سواء كان قلق حالة أو قلق سمة بالنجاح في إمتحان البكالوريا، إعتمدنا المنهج الوصفي الإرتباطي للقيام بدراسة طولية تتبعية (أثناء السنة الدراسية و بعد النجاح في إمتحان البكالوريا) لتلاميذ السنة الثالثة ثانوي تابعين لثلاثة ثانويات بالجزائر العاصمة (عمر راسم، الإدريسي و إبن الناس)، حيث شملت عينة الدراسة 200 تلميذا تتراوح أعمارهم بين 16 و 20 سنة، طبق عليهم كل من مقياس الدافع للإنجاز لهيرمانز و مقياس قلق حالة سمة لسبيلبرجر، و من النتائج المتوصل إليها أهمية المتغيرين المدروسين في النجاح المدرسي ما دام فهمهما يمكّن من فهم و تحسين الفعالية الدراسية للمتعلم. Abstract: our primary aim is to study the relationship between achievement motivation and success in the baccalaureate exam, On the other hand we are interested by the rapport between state-trait anxiety and Success at the same exam, we have adopted the correlative descriptive approach to conduct a follow-up longitudinal study (during the school year and after passing the baccalaureate exam) for the third year secondary students who belong three secondary schools in algers (omar racim, el-idrissi, ibn-enass), the study sample included 200 students aged between 16 and 20 years, both the Hearmans achievement motivation scale and the spielberger trait-state anxiety scale were applied to them, one of our results confirm the implication of the boths variables in school success and improving the learner’s academic effectiveness.

الكلمات المفتاحية

دافع إنجاز . ; قلق سمة حالة ; نجاح دراسي ; إمتحان البكالوريا ; achievement motivation ; state - trait anxiety ; baccalaureate exam ; academic success