المجلة الجزائرية لقانون الاعمال
Volume 2, Numéro 1, Pages 254-265
2021-12-28

Higher Education And Quality Requirements

Authors : Toumi Hadjira .

Abstract

Abstract: Given the new developments and challenges that have been imposed on States in their different political and economic systems, we are referring to the new world order that values creativity and innovation as a standard of industrial and economic progress that reflects the effectiveness of State institutions, whether public or private, in society . As a State institution that is a beacon of science and a centre of enlightenment, the University, in its administrative and academic structures, assumes quality in performance and in educational curricula and is a reliable indicator for the classification of States. On this basis, the Ministry of Higher Education of Algeria seeks to identify the University by strengthening the quality of higher education and by combating any conduct that might affect it. This has led us to study the realities of the institutions of higher education in Algeria and to identify the difficulties and obstacles that stand in the way of the University's functioning and to restrict creativity and innovation in Algerian university institutions. ملخص: في ظل التطورات والتحديات الجديدة التي فرضت على الدول على اختلاف أنظمتها السياسية والاقتصادية، ونقصد هنا النظام العالمي الجديد الذي يقدس الابداع والابتكار حيث يعتبره معيارا للتقدم الصناعي والاقتصادي الذي يعكس نجاعة، وفاعلية مؤسسات الدولة على اختلاف تخصصاتها عامة أو خاصة في المجتمع ، وباعتبار الجامعة تعد إحدى مؤسسات الدولة التي تعد منارة للعلم ومركز للتنوير يفترض فيها وفي هياكلها الإدارية والأكاديمية الجودة في الأداء وفي المناهج التعليمية وهي تشكل مؤشرا يعتمد عليه في تصنيف الدول حاليا . وعلى هذا الأساس وفي إطار سعي وزارة التعليم العالي في الجزائر إلى الوقوف على الجامعة من خلال ترسيخ جودة التعليم العالي ومحاربة كل التصرفات التي قد تمسه. مما دفعنا إلى تقديم دراسة لواقع مؤسسات التعليم العالي في الجزائر والوقوف على الصعوبات والعراقيل التي تقف في وجه أداء الجامعة لوظيفتها ، وتقيد الإبداع والإبتكار في المؤسسات الجامعية الجزائرية .

Keywords

Education; University; Quality; Institutions of Higher Education.