مجلة العلوم الإنسانية والإجتماعية
Volume 2, Numéro 4, Pages 13-36
2021-12-27

إشكالية المنهج في الخطاب الميتانقدي العربي -دراسة في نماذج مختارة-

الكاتب : بن خاوة أمينة .

الملخص

تطرح هذه الورقة البحثية إشكالية المنهج في "نقد النقد"، من منطلق أنَّ تحديد الخطوات الإجرائية وضبط الجهاز الاصطلاحي لمقاربة الخطاب النقدي شرطُ ضروري لتحقيق ممارسة علمية وموضوعية، ومن خلال اطلاعنا على المُنجز الميتانقدي النظري والتطبيقي والأكاديمي لاحظنا أنَّ هذه القضية تُشكِّل إشكالية؛ لاسيما وأنَّ نقد النقد حقل معرفي فَتي ما يزال في مرحلة التأسيس - عند العرب والغرب على حدّ سواء- ومازال بعض الباحثين يصدرون قراءات تحليلية غير ممنهجة، ولا يمنع ذلك من وجود جهود عربية طَرَحت رؤية منهجية، وقد اقترحت خطوات إجرائية ارتأى هذا البحث مقاربة بعض هذه الدراسات للكشف عن مختلف اتجاهات الخطاب الميتانقدي العربي من حيث الالتزام بالمنهج. Abstract: This research paper raises the issue of the methodology in "Metacritic" from the basis that determining the procedural steps and controlling the terminological apparatus to approach critical discourse is a necessary condition for achieving a practical and objective practice. Through our review of the theoretical, applied and academic metacritic achievement, we noticed that this issue is problematic, especially since criticising the criticism is a young field of knowledge that remains In the establishment stage among Arabs and the West alike, some researchers are still doing analytical readings that are not systematic, and this does not prevent the existence of Arab efforts that presented a systematic vision and suggested procedural steps. This research sought to approach these studies to uncover the various trends of the Arab metacritic discourse in terms of adherence to the approach.

الكلمات المفتاحية

نقد النقد (الميتانقد)، المنهج، الابستيمولوجيا، المنهج الوصفي. ; Key words: Metacritic (Critisism of critic), methodology, Epstimology, descriptive approach.