تنمية الموارد البشرية
Volume 16, Numéro 4, Pages 640-663
2021-12-27

تعليم الرياضيات (الغاية والأهمية)

الكاتب : حربوش العمري .

الملخص

الملخص: يهدف هذا المقال إلى الإجابة عن السؤال: لماذا نتعلم الرياضيات ونُعَّلِمها؟ في دارسة إبستيمولوجية تتناول تحليل سؤال الرياضيات من حيث تعليمها، الغاية والأهمية، من خلال محاور أربعة:(1) قيمة الرياضيات وما تشتمل عليه من صفات، كالدقة، والوضوح، والأساس المنطقي، والخصوبة والإنشاء بالرغم من صفـتها التجريدية (2) أنطلوجيا: باعتبارها تشكل جزء من الإرث الإنساني وأحسن ما أبدعه الإنسان، فهي إذن جزء من ثقافة كل إنسان، بل هي جزء من الهوية الإنسانية (3) واقعيا: باعتبارها ضرورية في تكوين الفكر، من حيث التفكير، وحسن التقدير، والتعبير عن حرية الفكر، والقدرة على الإبداع. أي تساهم في بناء تفكير عقلاني منسجم منطقيا ومركب معرفيا تميزه الصرامة والدقة. وكونها منبع المعرفة النافعة فهي ضرورية للحياة الاجتماعية، والمهنية، فهي مصاحبة لتفكيرنا ومتجسدة في سلوكنا ومنه فهي رأس مال معرفي علمي. (4) إبستيمولوجيا: باعتبارها لغة العلوم على إخلاف طبيعتها، فهي مجال تقاطع العلوم، وأساس استقلالها و تطورها. هذه المبررات التي يقوم المقال بتحليلها تجيب عن السؤال المحوري بغية حمل المعلم والمتعلم على إعادة الاعتبار لمادة الرياضيات والممارسة الرياضياتية، وإثبات الحاجة إليها في الحياة اليومية المعيشية، والمهنية، والفكرية. الكلمات المفتاحية: الرياضيات، أنطولوجيا الرياضيات، إبستيمولوجيا الرياضيات، الممارسة الرياضياتية. Abstract: This article is an attempt to answer the question: why teach and study mathematics? In an epistemological study pertaining to the teaching of Maths and its rationale and importance, we will focus on four aspects: (1) Importance of Maths and their exactness, clarity, logical basis, and their fertile liability to enrichment despite their immateriality. (2) Anthology: Maths are in deniably a part of Humanity’s heritage and do represent the best Mankind has ever created. They not only are a part of everybody’s culture but are a part of humanity’s identity as well. (3) In practice/ reality: Maths are essential in shaping our mental skills of reasoning and thinking, creativity, expressing free unbiased thinking. Therefore, they play an important role in coherent sensible thinking characterized by precision and conciseness. They also are essential in professional and social life and are embedded in our behaviour. They are the source of knowledge and science. (4 ) Epistemology: Being the language for many sciences, Maths are cross-road for these sciences’ independence and development. The factors that will be analysed in this article, answer the question that will urge both the teachers and the learners of maths, to reconsider and rehabilitate mathematics and their practices in daily life; be it mental, professional or life-sustaining. Keywords: Maths, Anthology of maths, Epistemology of maths, Maths practices.

الكلمات المفتاحية

الرياضيات، أنطولوجيا الرياضيات، إبستيمولوجيا الرياضيات، الممارسة الرياضياتية. ; Maths, Anthology of maths, Epistemology of maths, Maths practices