المجلة الجزائرية لبحوث الإعلام والرأي العام
Volume 4, Numéro 2, Pages 112-145
2021-12-27

مصداقية المواقع الإلكترونية كمصدر للأخبار والمواضيع و علاقتها بظاهرة العداء لوسائل الإعلام لدى الجمهور

الكاتب : Jalal Dr.hazhar .

الملخص

مصداقية المواقع الإلكترونية كمصدر للأخبار والمواضيع وعلاقتها بظاهرة العداء لوسائل الإعلام لدي الجمهور ملخص هدفت الدراسة إلي التعرف على مصداقية المواقع الإلكترونية كمصدر للأخبار والمواضيع وعلاقتها بظاهرة العداء لوسائل الإعلام لدي الجمهور، منهج الدراسة: اعتمدت الدراسة علي منهج المسح، عينة الدراسة: طبقت الدراسة على عينة قوامها (100) من النخبة ( الأكاديميين، الإعلاميين، المثقفين، الفنانيين) بإقليم كوردستان العراق خلال الفترة من 1/3 وحتى 31/3/2021. أدوات الدراسة: تم جمع بيانات الدراسة باستخدام أداة استبيان إلكترونية (Online Questionnaire) نظراً لتعذر المقابلة الشخصية لظروف جائحة فيروس كورونا (كوفيد-19). أبرز نتائج الدراسة: - متوسطية كثافة و معدل استخدام النخبة- عينة الدراسة- للمواقع الإلكترونية الكوردية، على الرغم من حرص أكثر من نصف عينة الدراسة على تصفح المواقع الإلكترونية الكوردية بشكل يومي. - تراجع مصداقية للمواقع الإلكترونية الكوردية لدي النخبة - عينة الدراسة - حيث جاء مقياس مصداقية "متوسطة و"متدنية" في المرتبة الأولى، وأخيراً جاء "مصداقية مرتفعة". - جاء "فقدان النخبة لثقته فيما تبثه وسائل الإعلام العراقية حول الأوضاع السياسية في العراق" في مقدمة آثار شعور جمهور النخبة – عينة الدراسة - بالعداء نحو المواقع الإلكترونية الكوردية، تلتها كلاً "تحيز المواقع الإخبارية العراقية يجعلني أشعر بالكراهية تجاه من يعارض آرائي السياسية"، و" ليس لدي الرغبة في الحديث مع الأخرين حول تحيز المواقع الإخبارية في العراق". - وجود فروق دالة إحصائياً بين المبحوثين من حيث (النوع) فقط في مدى الاتجاه نحو مصداقية المواقع الكوردية. - وجود علاقة إرتباط دالة إحصائياً بين عوامل تحيز المواقع الكوردية وبين السلوك العدائي نحو تلك المواقع من وجهة نظر المبحوثين - وجود علاقة إرتباط دالة إحصائياً بين الاتجاه العدائي نحو المواقع الكوردية وبين السلوك العدائي نحو تلك المواقع من وجهة نظر المبحوثين. الكلمات المفتاحية المصداقية – المواقع الالكترونية – العداء لوسائل الإعلام Summary The study aimed to identify the credibility of News sites as a source of news and topics and its relationship to the phenomenon of Hostile Media among the public, the methodology of the study: The study was based on the survey methodology, the study sample: a sample consisting of (100) of the elite (Academics, media professionals, intellectuals, artists) in the Kurdistan Region of Iraq during the period From 1/3 to 3/31/2021. Study tools: The study data were collected using an online questionnaire tool due to the inability of a personal interview for the conditions of the Coronavirus (Covid-19) pandemic. The most prominent results of the study: - The average rate and intensity of the elite’s use of Kurdish News sites, despite the keenness of more than half of the study sample to browse Kurdish News sites on a daily basis. - The credibility of Kurdish News sites declined among the elite - the study sample - where the reliability measure of "medium and" low "came first, and finally" high credibility". - At the forefront of the effects of the elite public’s feeling - the study sample - of hostility towards Kurdish News sites, “the elite’s loss of confidence in what the Iraqi media broadcasts about the political situation in Iraq,” followed by all, “the bias of Iraqi news sites makes me feel hatred towards those who oppose my political views,” and "I don't want to talk to others about the bias of news sites in Iraq." - There are statistically significant differences between the respondents in terms of (gender) only in the extent of the trend towards the credibility of Kurdish News sites. - The existence of a statistically significant correlation between the bias factors of Kurdish sites and the hostile behavior towards those sites from the viewpoint of the respondents - The existence of a statistically significant correlation relationship between the hostile attitude towards Kurdish sites and the hostile behavior towards those sites from the viewpoint of the respondents. Key words Credibility - News sites – Hostile Media

الكلمات المفتاحية

المصداقية – المواقع الالكترونية – العداء لوسائل الإعلام ; Credibility - News sites – Hostile Media