المجلة الجزائرية للتنمية الإقتصادية
Volume 8, Numéro 2, Pages 231-244
2021-12-27

دراسة قياسية عن مستويات الجودة لخدمات ما بعد البيع عند وكالات بيع السيارات في الجزائر

الكاتب : سايح عبد الله . شنيني حسين . هدار الدين .

الملخص

ملخص: من خلال هذه الدراسة حاولنا معرفة مدى تبني خدمات ما بعد البيع لدى وكالات بيع السيارات في الجزائر من وجهة نظر الزبون وجودتها في ظل القانون المعتمد الجديد، حيث سلطنا الضوء على مفاهيم عامة لهاته الخدمات وأنواعها وكذا أهم ما جاء به المرسوم المتعلق بهاته الخدمات، ومحاولة استقصاء رأي ورضا الزبائن عن هذه الخدمات. واعتمدنا في الدراسة أسلوب المسح والاستقصاء لعينة عشوائية مكونة من 203 فرد وزعت عليهم استبانة معدة ومحكمة تحتوي على أسئلة محددة تعنى بموضوع الدراسة، وقد توصلت الدراسة الى ان الوكالات لبيع السيارات في الجزائر تتيح لزبائنها هذه الخدمات لكن يوجد هناك تماطل من بعض الوكالات تؤدي لعزوف الزبون عن خدماتها في بعض الأحيان، وتوجهه للاستفادة من خدمات وكلاء غير معتمدين والذين بدورهم يوفرون أسعارا تنافسية لخدماتهم بالمقارنة بأسعار خدمات الوكلاء المعتمدين. Abstract: In this study, we tried to find out the extent to which after-sales services are adopted by car sales agencies in Algeria from the customer’s point of view and their quality under the new approved law, where we shed light on general concepts of these services and their types, as well as the most important thing in the decree related to these services, and an attempt to investigate Customer opinion and satisfaction with these services. In the study, we adopted the method of surveying and surveying a random sample of 203 individuals to whom a prepared and court questionnaire was distributed containing specific questions concerning the subject of the study. The study concluded that car dealerships in Algeria provide these services to their customers, but there is procrastination from some agencies that leads to the reluctance of the customer to Its services sometimes, and direct it to take advantage of the services of non-accredited agents, who in turn provide competitive prices for their services compared to the prices of services of approved agents.

الكلمات المفتاحية

خدمات ما بعد اليبع ; زبون ; ضمان ; صيانة ; قطع غيار