المجلة الجزائرية للتنمية الإقتصادية
Volume 8, Numéro 2, Pages 131-148
2021-12-27

أثر استراتيجية التدريب على أداء الأستاذ الجامعي: دراسة حالة عينة من أساتذة القطب الجامعي 02 بجامعة ورقلة، الجزائر

الكاتب : اسعيد حدة . عطية العربي . رجم خالد .

الملخص

تهدف هذه الدراسة إلى ابراز أثر استراتيجية التدريب ممثلة في ابعادها:(دعم والتزام الإدارة العليا؛ مراحل العملية التدريبية؛ تنوع البرامج التدريبية) في تحسين أداء الأستاذ الجامعي بأبعاده الأربعة:(البحثي؛ التدريسي؛ خدمة المجتمع؛ العلاقات الانسانية). حيث تم الاعتماد على المنهج الوصفي التحليلي، وباستخدام الاستبيان كأداة أساسية لجمع بيانات الدراسة، والتي تم توزيعها على عينة عشوائية مكونة من 101 أستاذاً جامعياً وبعد معالجتها احصائياً باستخدام برنامج Excel وSPSS_24. توصلت الدراسة الى جملة من النتائج، أهمها: وجود مستوى متوسط لاستراتيجية التدريب بالقطب 02 لجامعة ورقلة، قابله من جهة اخرى مستوى مرتفع لأداء الأستاذ الجامعي، بينما تبين وجود علاقة ارتباط بين كل من استراتيجية التدريب من جهة وأداء الأستاذ الجامعي من جهة أخرى الا ان هذا الارتباط كان ضعيفا، في حين أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية لإجابات افراد العينة حول الأداء تعزى للمتغيرات الشخصية (الجنس؛ العمر؛ الكلية؛ عدد الكتب؛ عدد المقالات؛ عدد الملتقيات؛ عدد المنح؛ عدد المنح للملتقيات)، مع وجود فروق ذات دلالة إحصائية لإجابات افراد العينة حول اداء الأستاذ الجامعي لباقي المتغيرات الشخصية. This study aims to reveal the impact of the training strategy in its dimensions (support and commitment of senior management, stages of the training process, diversity of training programs), on improving the performance of the university professor in its four dimensions (research, teaching, education, Community service and Human relationships), and depending on the descriptive and analytical approach, and the use of a questionnaire to collect study data, which was distributed to a random sample of 101 university professors, using statistical methods and treating it using the EXCEL and SPSS program. The study reached several results, the most important of which is the existence of an average level of training strategy in Pole 02 at the University of Ouargla corresponding to a high level of the performance of the university professor, with a correlation between each of the training strategy on the one hand and the performance of the university professor on the other hand, but this link was weak. . The results also showed that there were no statistically significant differences in the respondents' responses to performance due to personal variables (gender; age; college; number of books; number of articles; number of meetings; Number of grants; Number of grants for forums), with statistically significant differences. In individual responses. The sample is about the performance of the university professor for the rest of the personal variables.

الكلمات المفتاحية

استراتيجية ; تدريب ; أداء ; أستاذ جامعي ; مؤسسات تعليم عالي