المجلة الجزائرية للتنمية الإقتصادية
Volume 8, Numéro 2, Pages 85-100
2021-12-27

دور تطوير المنتج في تحقيق أهداف إدارة العلاقة مع الزبون -دراسة حالة كوندور-

الكاتب : بعبوش أمال . بيشاري كريم .

الملخص

: يتمحور موضوع الدّراسة حول معرفة كيف يُمكن للمؤسّسات المُعاصرة عبر إدارة علاقتها مع زبائنها تطوير منتجات جديدة تساهم في خلق القيمة التي يبحث عنها الزبون، مما يؤدّي إلى تحقيق رضاه عن منتجات المؤسّسة وكسب ولائه لها، ولقد تمّ إسقاط الدراسة النظرية على مؤسّسة Condorللصناعة الأجهزة الالكترونية والالكترومنزلية، والتي تحتلّ مكانة هامّة في السوق الجزائري، وذلك بغرض معرفة إلى أي مدى ساهمت عمليات التطوير التي تقوم بها المؤسسة على منتجاتها في تحقيق أهداف إدارة علاقتها مع زبائنها. ومن أجل اختبار فرضيات بحثنا ميدانيا اعتمدنا على المنهج الوصفي مختارين اسلوب دراسة الحالة، مستعملين في ذلك مختلف الادوات الاحصائية المتاحة، و توصلنا إلى أن عمليات تطوير المنتج التي تقوم بها المؤسّسة محل الدراسة على منتجاتها لم تساهم بشكل كبير في تحقيق أهداف إدارة العلاقة مع الزبون. الكلمات المفتاح : تطوير المنتج، إدارة العلاقة مع الزبون، قيمة الزبون، رضا الزبون، ولاء الزبون. تصنيف JEL : M310, M310, M310, M310, M310 Abstract: Aim’s study Is finding how organizations can developp new products contribute to the creation of value that customers are looking for, which leads to the achievement of satisfaction with the enterprise products and earn their loyalty to her, through the management of its relationship with its customers, and I've been dropping the theoretical study on the institution of Condor for the hardware industry Electronic, which occupies an important position in the Algerian market, in order to determine the extent to which this company was able to develop new products through the management of its relationship with its customers, contribute to the creation of customer value, leading to the achievement of customer satisfaction. In order to test the hypotheses of our research we used a descriptive approach through the style of the case study, we used a different statistical tools available, and finally we came to that product development processes carried out by the institution Condor on their products did not contribute significantly to the achievement of the objectives of the management of the relationship with the customer. Keywords : Product Development, Customer Relationship Management, Customer Value , Customer Satisfaction, Customer Loyalty. Jel Classification Codes : M310, M310, M310, M310, M310

الكلمات المفتاحية

تط ; ير المنتج رضا الزب ; ن ; لاء الزب ; ن قيمة الزب ; ن ادارة العلاقة مع الزب