جسور المعرفة
Volume 7, Numéro 5, Pages 206-217
2021-12-27

الألعاب التعليمية ودورها في التحصيل اللغوي للمتعلّم. القسم التحضيري أنموذجا

الكاتب : جريو فاطمة .

الملخص

تهدف الدراسة إلى معرفة دور الألعاب التعليمية في التحصيل اللغوي للمتعلم، حيث يعدّ اللعب ضروريا في حياة الطفل من أجل تنمية قدراته النفسية والجسمية والعقلية وكذا من أجل الترفيه والتسلية، ولكن إذا ارتبط اللعب بالتعليمية فيرمي إلى تحقيق هدف آخر وهو اللعب والمتعة المرتبطان بالتعلّم، والذي يلعب دورا أساسيا في التحصيل اللغوي للمتعلم، فيصبح قاموسه اللغوي ثريا بكلمات جديدة اكتسبها من اللعب، وتصبح لغته متطورة وتعبيره سلسا مقارنة بمراحله الأولى من حياته، واكتسابه خبرات جديدة لم يسبق له التعرف إليها، كما يصبح الطفل متفاعلا مع بيئته الاجتماعية، ومن هنا تتمحور الإشكالية التي يدور حولها موضوع بحثنا وهي: ما هو دور الألعاب التعليمية؟ وكيف يمكنها أن تسهم في التحصيل اللغوي للمتعلم؟ وخاصة القسم التحضيري. Abstract: The objective of this study is to know the role of educational games in the language acquisition of the learner, because the game is necessary in the life of the child to develop his psychological, physical and mental abilities, as well as for entertainment, but if the game is related to educational, it is aimed to achieve another objective, which is the play and the pleasure associated with learning, which plays a fundamental role in the linguistic fulfillment of the learner, thus his linguistic dictionary is enriched with new words which he has acquired in playing, and his tongue develops and expression smooth from his early stages of life, and his acquisition of new experiences that he has not previously recognized, and the child becomes interactive with his social environment ,Educational games are considered to be effective educational strategies, especially for an educated child, as it is an activity that he practices when he uses a set of his senses to develop his behavior.

الكلمات المفتاحية

اللعب، التعليمية، الألعاب التعليمية، المتعلم، التحصيل اللغوي .