حوليات جامعة قالمة للعلوم الاجتماعية والإنسانية
Volume 15, Numéro 2, Pages 147-169
2021-12-26

إخضاع المرقي العقاري لقانون المنافسة بين حتمية التطبيق والضرورة الاقتصادية

الكاتب : بلال سليمة .

الملخص

استجابة للتحولات التي شهدتها الجزائر في المجال الاقتصادي، والتي تتطلب تكييف القوانين لخدمة وتشجيع حرية التجارة والاستثمار وتكريس حماية المنافسة الاقتصادية في السوق، أردنا من خلال هذا البحث وباتباع وصفي ومنهج تحليلي لإلقاء الضوء على سوق الترويج العقاري في ظل طبيعة بعض المشكلات التي يعاني منها هذا النشاط المضطرب، خاصة تلك المتعلقة بالمضاربة السعرية، وعدم تطابق الأسعار مع جودة السكن، والتحالفات بين المطورين العقاريين، مما أدى إلى اختلال توازن قوى السوق. وبما أن طبيعة هذه المشاكل خارجة عن نطاق أحكام القانون 11-04 المتعلق بتنظيم نشاط الترويج العقاري وتقع في نطاق تطبيق قانون المنافسة وأهدافه للوصول إلى بعض النتائج، فمن الضروري أن يخضع المروج العقاري لقانون المنافسة لضبط هذا النشاط وحماية الفاعلين والمستهلكين في سوق الإسكان. In response to the transformations that Algeria has witnessed in the economic field, which requires adapting laws to serve and encourage freedom of trade and investment and to devote the protection of economic competition in the market, we wanted through this research and by following a descriptive and analytical approach to shed light on the real estate promotion market in light of the nature of some of the problems that this suffers from The turbulent activity, especially those related to price speculation, the mismatch of prices with the quality of housing, and the alliances between real estate developers, which led to the imbalance of market forces. Since the nature of these problems is outside the scope of the provisions of Law 11-04 related to the regulation of real estate promotion activity and falls within the scope of the application of the competition law and its objectives to reach some results, it is necessary for the real estate promoter to be subject to the competition law to control this activity and protect the actors and consumers in the housing market

الكلمات المفتاحية

المرقي العقاري، ضبط السوق، قانون المنافسة، حماية المقتني.