دراسات فنية
Volume 6, Numéro 1, Pages 344-352
2021-12-26

فن الجرافيتي لإعادة التأهيل الحضري (جداريات مدينة مستغانم أنموذجا )

الكاتب : بن زادة سمية . بن بشير نزيهة .

الملخص

فن الجرافيتي ظاهرة عالمية، وإنسانية، وتاريخية. بدأت مع الإنسان البدائي كأداة تواصل وتخاطب عبر الرموز، والرسومات، والنقوش التي كانت تجسد على جدران الكهوف. أين تشكلت أول عمارة للإنسان فوق الأرض، ومن هنا بدا الارتباط بين فن الجرافيتي وفن العمارة. فجدران العمارة تعتبر حوامل لجداريات الجرافيتي، والعلاقة بين هذين الفنين تتراوح بين الوحدة والاندماج والتكامل خاصة في الوسط الحضري. والجرافيتي فن حضري بامتياز يعيش في المدينة، وعرف استقلاله عن باقي الفنون عندما احتضنته المدينة، وحولته من وسيلة لتنفيس عن المشاكل الاجتماعية، والثقافية، والاقتصادية للسكان خاصة الفئات المهشمة، إلى فن يزيد من جماليات المدينة، ومن تنمية الذوق البصري لسكانه. المدينة الجزائرية هي الأخرى عرفت فن الجرافيتي واخترنا مدينة مستغانم لندرس بعض جداريات هذا الفن بها، ونوضح كيف ساهم في إعادة التأهيل الحضري لبعض المواقع لمهمشة، وتحويلها إلى معالم جمالية يسجلها الساكن والزائر في ذاكرته. The art of Graffiti is a universal, human and historical phenomenon. Started with the primitive man as a tool of communication through symbols, drawings and inscriptions that embodied the walls of the caves. The link between the art of graffiti and architecture. Begins with The walls of architecture that are carriers of graffiti Graffiti is an urban art that lives in the city. It is recognized its independence with the city compared to the rest of the arts when it was adopted by the city and made it a way to solve the social, cultural and economic problems of the population The Algerian city is known for the art of graffiti, we chose the city of Mostaganem to study some of the wall graffiti of this art and show how it contributed to the urban requalification of some marginalized sites and transformed into remarkable aesthetic characteristics by the resident and the visitor of the city.

الكلمات المفتاحية

المدينة ; الجرافيتي ; جماليات