الفضاء المغاربي
Volume 19, Numéro 2, Pages 20-29
2021-12-25

موقف الحداثيّين من التّراث بين القبول والرّفض (موقف أدونيس أنموذجا)

الكاتب : بن عمارة يسمينة .

الملخص

تتطرّق هذه الدّراسة إلى أهمّ الآراء النّقديّة المندِّدة بالموقف الحداثي من التّراث، كونه موقفا إشكاليّا، وكون "التّراث" و"الحداثة" على وجه الخصوص من المصطلحات الشّائكة التي أثــــــــــارت جــدلا واسعا بين النّقاد والباحثين، الأمر الذي دفعنا إلى استقصاء المفاهيـــم محاولين إيجاد العلاقة بين المصطلحين (التّراث-الحداثة)، لنتمكن بعدها من تحديد موقف الحداثيّين من التّراث الذين انقسموا بين مُؤيِّد ومعارض، فالأوائل دعوا لمسألة الاتّصال بكل ما هو تراثي، بينما الطّرف النّقيض أصرّ على الانفصال عن هذا التّراث، ومع هذا وذاك تطرّقنا لبعض الأسماء إلاّ أنّنا ركّزنا على الموقـــــــــــف الأدونيسي بشكل خاص، باعتبار أدونيس أحد روّاد الحداثة النقديّة والأدبيّة العربيّة، كذلك باعتباره من الشّخصيات المثيرة للجدل في الوسط النّقدي العربي، حيث استمدّ نتاجه الشّعري والنّقدي من الّثقافة الغربيّة ما أدّى به إلى انتهاج طريق التّمرد، داعيا إلى الإبداع رافضا كل اتّباع. This article delves into the most significant critical views that disapprove of the modernist’s judgment on the importance of traditional heritage, which is deemed as controversial. The traditionalists have always opposed modernism in a way that protects and promotes the legacy of tradition. This disagreement between researchers and scholars has proven to be divisive and the accumulation of their opinions has never been conclusive. Understanding the reasons behind this division requires an exploration of the deepest meanings of concepts such as “tradition” and “modernity,” with an aim of finding the middle ground between the two. Whilst the proponents of tradition insisted on a revival of the heritage, the modernists called for an alienation from it. Throughout this study, some of the names have been evoked beside Adonis, with a great emphasis on the latter. Owing to his inspiration by the Western trend, and given his pioneering position as a fierce critic of imitation and an advocate of innovation, he became regarded as a polemicist in the context of Arabic literary criticism.

الكلمات المفتاحية

التراث;الحداثة;اد ; نيس;القب ; ل;الرفض;الإبداع