مجلة إشكالات في اللغة و الأدب
Volume 10, Numéro 5, Pages 741-760
2021-12-25

واقع تعليمية النص الأدبي في الطور الثانوي وفق المقاربة النصية (كتاب الثالثة آداب وفلسفة عينة)

الكاتب : بناني مريم .

الملخص

تهدف الدراسة إلى الوقوف عند واقع تعليمية النص الأدبي وتطبيق المقاربة النصية في الطور الثانوي، فهي مقاربة تقوم على توظيف النص في تعليمية اللغة العربية من خلال فهمه وتحليل خباياه وبُنَاه وتفكيكها وإعادة إنتاجه باتباع تلك الأسس التي جاءت بها؛ وفهم اتساق النص وانسجامه وما ينطوي تحته من عناصر تنظيمية تحقق نصية النص الأدبي مع القدرة على تحليل النص من خلال الخطوات التي ترتسم في الكتاب المدرسي لمتعلم الثالثة آداب وفلسفة. ونحاول من خلال ذلك الوقوف على تلك العوائق التي تقف دون تحقيق مقاربة نصية ناجحة في تدريس النص الأدبي وروافده والخروج بنتائج وتوصيات تميط تلك الضبابية التي تتغشى تطبيقها لدى المعلم وانعكاسها على نتاج المتعلم. Abstract : This study to identify the reality of the educational of the literary text and the application of the text approach in the secondary stage, it is an approach based on the use of text in the teaching of the Arabic language through understanding and analyzing its mysteries and builders, dismantling and reproducing by following those foundations that came up with it; and understanding the consistency and harmony of the text and the organizational elements under which the text achieves the literary text with the ability to analyze the text through the steps in the textbook of the third learner of literature and philosophy. Through this, we try to identify those obstacles that stand in the way of achieving a successful textual approach in teaching the literary text and its tributaries and coming up with the results and recommendations to dilute the uncertainty that is missing to the professor and its reflection on the learner's output. Keywords: educational, literary text, textual approach, consistency, harmony.

الكلمات المفتاحية

تعليمية ; نص أدبي ; مقاربة نصية ; اتساق ; انسجام