مجلة إشكالات في اللغة و الأدب
Volume 10, Numéro 5, Pages 365-379
2021-12-25

فاعلية المدخل التّواصلي لتنمية مهارات إنتاج المكتوب- السّنة الخامسة ابتدائي أنموذجا- The Effectiveness Of The Communicative Approach To Developing The Skills Of Writing Production - The Fifth Year Of Primary School As An Example -

الكاتب : سيليني بسمة . خلاف شكور مسعودة .

الملخص

يقوم تعليم ميدان إنتاج المكتوب في المناهج المعاد كتابتها على مناهج الجيل الثّاني، الذي يتّخذ من المقاربة بالكفاءات منهجا معرفيّا في التعليم، من بينها تعليم العربيّة استعمالا، وهو الهدف الّذي يروم تحقيقه، ويركّز تعليم اللّغة العربية على الإنتاج اللّغوي التّواصلي مشافهة وكتابة، من خلال تحويل الأفكار والرّموز إلى إنتاج كتابي يترجم الأفكار وفق معايير الاتّساق والانسجام اللّغويين، لذلك نروم من خلال هذا المقال إلى دراسة فاعلية المدخل التّواصلي في تنمية مهارات إنتاج المكتوب لدى متعلّمي السّنة الخامسة من التّعليم الابتدائي، وعليه تنطلق دراستنا من أجل الوقوف عند كيفية تعليم مهارات إنتاج المكتوب، انطلاقا ممّا جاء في السّندات التربوية، مركّزين على تقييم مهارات الإنتاج الكتابي ومدى ترجمتها للكفاءة الختامية للتواصل. ومن أجل ذلك قمنا بدراسة ميدانية لنتعرف على فاعلية المدخل التّواصلي في تنمية مهارات إنتاج المكتوب، والخروج بنتائج مهمة لفائدة الواقع التّعليمي. Teaching the field of written production in the rewritten curricula is based on the curricula of the second generation, which adopts the approach with competencies as a cognitive approach in education, among which is the teaching of Arabic in use, which is the goal that the educational curriculum aims to achieve, and the teaching of the Arabic language focuses on linguistic production verbally and in writing. By transforming ideas and symbols into a written production that translates ideas according to the standards of linguistic consistency and harmony, Therefore, we aim through this article to study the effectiveness of the communicative approach in developing the writing production skills of fifth year learners of primary education, and therefore our study starts in order to determine how to teach the writing production skills on the basis of what was mentioned in the educational documents, focusing on assessing written production skills and the extent of Translated for the closing competence of communication. For this purpose, we conducted a field study to identify the effectiveness of the communicative approach in developing the skills of writing production, and to come up with important results for the benefit of educational reality.

الكلمات المفتاحية

مدخل تواصلي، مهارة، إنتاج المكتوب. ; Communicative introduction, skill, writing production.