الكَلِم
Volume 6, Numéro 2, Pages 684-704
2021-12-23

الكرامة الرّبانية في فنّ الخطّ العربي -الخطّاط حمد الله الأماسي أنموذجًا - Divine Dignity In The Art Of Arabic Calligraphy - Calligrapher Hamdallah Al-amasi As A Model

الكاتب : خالدي خالد . بن صغير أحمد .

الملخص

نلوج في هذه الدّراسة إلى أدبيّات الكراماتِ الصّوفية للخطّاطِ كونه فنّانٌ ومبدعٌ بمدوّنته الجبليّة والشّفهيّة المعاصرة من منطلقٍ نقديٍّ، وذلك من حيث كونها منبعًا أدبيًّا يغزُو القصّة والمسرحية والرّواية والشّعر وبالخصوص اللّوحة الفنيّة الخطيّة، ونحن في هذه الدّراسة لا يعنينا إطلاقًا عن مصداقية حدوث الكرامة من عدم حدوثها بقدر ما يهمّنا الوصول إلى كون الخطّ له علاقةٌ وطيدةٌ بكتابة القرآن الكريم ممّا يجبرنا على الخوض في تساؤلاتٍ عن المؤثرات الرّوحية لهذه الآيات القرآنية الّتي يتعايش معها الخطّاط، ونتناولها من حيث هي رُؤَى نقديّةٍ إبداعيّةٍ ذاتَ آفاقٍ روحيّةِ اجتماعيةٍ تمثّلت في قراءة لحياة الخطّاط الوليُّ الصّالح حمد الله الأماسي رحمه الله. كما تهدف هذه الورقة البحثية إلى علاقة الخطّ العربيّ المتماشيةٍ مع علم الإنسانٍ، وكذا تأصيل هذه الملكة الإلهية الّتي تملكُ الفنّان الخطّاط في أدبيّات ممارسة الكتابة، ومعرفة البُعد الرّوحيّ الصّوفي الجبلّي الّذي يُحيط بفنّ الخطّ العربيّ، لسببِ تكوينه وعلاقتهِ بالكينونةِ الإنسانيّةِ. In this study, we delve into the literature of the mystical dignity of the calligrapher, as he is an artist and a creator of his contemporary mountain and oral blog from a critical point of view, in terms of being a literary source that invades the story, the play, the novel and poetry, and in particular this artistic painting does not mean the occurrence of dignity in our study. As much as we are concerned with the fact that calligraphy has a close relationship with the writing of the Holy Qur’an, which compels us to delve into questions about the spiritual influences of these Qur’anic verses with which the calligrapher coexists, and we address them in terms of creative critical visions with social, spiritual horizons, represented by the good calligrapher in God’s life reading Hamad Al-Amassi, may God have mercy on him. This research paper also aims at the relationship of Arabic calligraphy in line with anthropology, as well as the rooting of this divine queen who owns the calligrapher artist in the literature of the practice of writing, and knowledge of the mountain mystical spiritual dimension that surrounds the art of Arabic calligraphy, for the reason for its formation and its relationship to human being.

الكلمات المفتاحية

الفنّ الإسلامي، الخطّ العربي، الرّوحانيّة، الوجدانيّة، الكرامة الرّبّانية، الجماليّة.- ; Islamic Art; Calligraphy Arabi; Spirituality; Compassionate; Divine dignity; Aesthetic