المعيار
Volume 25, Numéro 10, Pages 618-635
2021-12-15

علاوة عمارة: التعمير البشري والتعريب في المغرب الإسلامي الوسيط: بلاد كتامة أنموذجا (ترجمة)

الكاتب : بوبيدي حسين .

الملخص

عرفت بلاد كتامة الواقعة في المنطقة الممتدة بين سطيف وميلة وجيجل تحولات مجالية واجتماعية كبيرة بعد مرحلة الفتوحات الأموية في المنطقة، رغم أن عملية انتشار الإسلام بها غير معروفة، فقد تم تصنيف جماعات المنطقة تحت اسم كتامة بعد نشاط دعوي اسماعيلي مكثف أدى هذا التصنيف لاحقا إلى توسع مجالي ليضم مدينة قسنطينة. إن دراسة المصادر المختلفة تسلط الضوء على هذا التطور الاستيطاني ونتائجه، وخاصة التعريب التدريجي لأسماء الأماكن والأشخاص والجماعات وخاصة خلال القرنين: 3-4هـ/9-10م، وقد أدى تحول مراكز الدعوة الإسماعيلية إلى مدن بلاد إفريقية الشرقية للنزوح الأول لأنصار الدعوة الإسماعيلية من كتامة، ولتبرير هذه الهجرة تمت عملية إصلاح عقائدي بحذف الارتباط بين المهدوية والقيامة لإضفاء الشرعية على المشروع السياسي للخلفاء الفاطميين، وفي مرحلة لاحقة أدى النزوح الهلالي والسليمي إلى اضعاف التوطين الكتامي بهذا المجال بعد استقرار العديد من القبائل العربية البدوية به، حيث بسطت سيطرتها على الوديان الرئيسية والهضاب العليا في بلاد كتامة. The Kutãma territory Located in the region between Sétif, Mila and Jijel on the western limits of Ifriqiya ; has underwent significant spatial and social evolutions after the Umayyad conquests of the region. Although little is known about the spread of Islam, communities in the region have been placed in the same category, the Kutãma, following intense Ismaili missionary activity. This categorization in turn has later undergone a territorial extension to encompass the city of Constantine as the Ismailism progressed. The study of various sources highlights this evolution of settlement and in particular the gradual Arabization of ethnonyms and anthroponyms especially during the ninth and tenth centuries. The displacement of the centers of Ismaili preaching from the country of Kutãma to the eastern cities of Ifriqiya provoked the first departure of the Kutãma supporters of the Ismaili movement. To justify this, the Fatimid caliphs carried out a theological reform, suppressing the link between Mahdawiyya and the end of the world (Qiyamah) and legitimizing Fatimid political aims. The Hililian and Sulaymid displacement accentuated, at a later stage, the depopulation of the territory in favor of the Bedouin tribes who dominated the main valleys and the high plateaus of the Southern and eastern Kutãma territory.

الكلمات المفتاحية

البربر ; التعريب ; كتامة ; الإسماعيلية ; الهجرة الهلالية ; Berbers ; Arabization ; Kutãma ; Ismailism ; Hilalian immigration