المعيار
Volume 25, Numéro 10, Pages 478-493
2021-12-15

الإعلانات التلفزيونية: أيّ طبيعة؟ وأيُّ تأثير على الشّباب؟

الكاتب : لعرابة صوراية .

الملخص

لم يعد الإعلان التّلفزيوني مجرّد عرض وترويج لأفكار وسلع وخدمات أو بثّ لرسائل ذات أهداف تجاريّة أو شكل من أشكال الاتّصال الجماهيري تحقيقا لهدف تجاري، بل إنّ الإعلان أصبح يندرج في إطار خطط واستراتيجيّات تنصبُّ بصورة أساسيّة على إيجاد مقولبات ترسّخ نموذجا حياتيّا شاملا يحقّق في نهاية المطاف أهداف ومصالح بعيدة المدى لأصحاب السّلع والمنتجات والخدمات. ومع تعدّد جوانب اهتمام الباحثين بالإعلانات التّلفزيونيّة، تبقى التّأثيرات الّتي تحدثها على المستوى الثّقافي والقيمي من بين أهم المشكلات المتجدّدة الّتي تستدعي التّقصّي والبحث عنها خصوصا عندما يتعلّق الأمر بفئة الشّباب. وهذا ما سنسلّط عليه الضّوء في هذه الورقة البحثيّة. Abstract: TV advertising is no longer merely a presentation and promotion of ideas, goods and services, or the transmission of messages with commercial goals or a form of mass communication in order to achieve a commercial goal. Rather, the advertisement is part of plans and strategies that focus mainly on finding stereotypes that establish a comprehensive lifestyle model that ultimately achieves goals. And the long-term interests of the owners of goods, products and services. With the many aspects of researchers ’interest in television advertisements, the effects they have on the cultural and ethical levels remain among the most important renewed problems that require investigation and research, especially when it comes to youth. This is what we will shed light on in this research paper.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحيّة: الإعلانات التّلفزيونيّة، وظيفة التّسويق، الغرس الثّقافي، القيم، الشّباب. ; Keywords: TV ads, marketing function, cultural inculcation, values, youth.