مجلة العلوم الإنسانية
Volume 10, Numéro 2, Pages 63-87
2021-12-22

الأخلاق الإعلامية بين التنظير والتطبيق دراسة وصفية تحليلية لأخلاقيات الإعلام الجزائري

الكاتب : قدوري ريم فتيحة .

الملخص

لم يحظى موضوع الأخلاق الإعلامية باهتمام كبير سابقاً، رغم أنه ليس بموضوع جديد، فقد نشأ بنشأة الصحافة ورافق تطورها، كما أن أخلاقيات الإعلام هي قسم فرعي من الأخلاقيات التطبيقية التي تتعلق بالمبادئ والمعايير الأخلاقية الخاصة بالإعلام. إن الانزلاقات الكبيرة للمهنة الصحفية، والاتهامات الموجهة للإعلام بتخليه عن دوره في المجتمع، جعلت الحديث عن الإعلام وأخلاقياته يفرض وجوده على ساحة الحوار الفكري والفلسفي والمهني لدى المختصين والمهتمين بهذا الشأن. من هنا نعتقد بأهمية ومشروعية طرح تساؤل رئيسي حول واقع الأخلاق الإعلامية؟ كمحاولة للتعرف على الجانب الفلسفي والتنظيري لمسألة الأخلاق الإعلامية، وعرض لواقع الممارسة الأخلاقية للإعلام الجزائري من خلال رصد بعض الممارسات واستطلاع رأي المختصين والإعلاميين في هذا المجال. وتقوم دراستنا على ثلاث محاور أساسية: المحور الأول: الأخلاق والإعلام( المفهوم، الأهمية، الأبعاد). المحور الثاني: نماذج لتشريعات الأخلاق الإعلامية. المحور الثالث: واقع الأخلاق الإعلامية في الجزائر Media ethics between theorizing and application Descriptive analytical study in the Algerian media ethics Abstract : The topic of media ethics has not received the attention it reserves,although it is not a new topic ;it has been linked to the emergence and the development of press.Morever, media ethics is a branch of the applied ethics involving principles and ethical norms concerning media. The discussion about media and its ethics imposed its presence among experts and persons interested in this matter ,on the intellectual ,philosophical and professional dialogue scene , after the irregularities happened in journalistic profession and accusations against media. From this perspective ,we think that is legitime and necessary to raise a principal question about the reality of media ethics ?as an attempt to recognize the theorical and the philosophical side in the issue of media ethics and to present the reality of media ethics practices by monitoring some practices and seeking the views of expets. Our study is based on three principal themes : First theme : ethics and media (concept, importance and dimensions) Second theme : Models of media ethics legislations. Third theme : The reality of the media ethics in Algeria.

الكلمات المفتاحية

الأخلاق الإعلام الأخلاق الإعلامية Ethics, Media, Media ethics