Annales de l’université d’Alger
Volume 35, Numéro 5, Pages 554-564
2021-12-22

Investigating Learners’ Reading Habits And Strategies

Authors : Ghaouar Nesrine .

Abstract

الملخص: القراءة هي المدخل ﻟلكتابة الفعالة ؛ ومع ذلك ، أثبتت كتابات الطلاب باللغة الإنجليزية على مدار سنوات ﺍﻠﻠﻳﺴﺎﻨﺱ وحتى درجة الماستير طبيعتها السطحية وافتقادها ﻠﻠفهم العميق .ﻛﻤﺎ ﺘﻅﻬﺭ كتاباﺘﻬﻡ ﺼﺭﺍﻋﻫﻡ ﺍﻠﺩﺍﺌﻡ ﻻﻴﺠﺎﺩ ﺍﻷﻓﻛﺎﺭ ﻭﺼﻴﺎﻏﺘﻫﺎ في شكل جيد. ﻠﺫﻠﻙ يهدف هذا المقال ﺃﻭﻻ إلى دراسة عادات واستراتيجيات القراءة للمتعلمين ﻭ ﺜﺎﻨﻴﺎ إلى زيادة وﻋﻳﻫﻡ بمهارات القراءة . لتحقيق هذا الهدف ، تم استخدام استبيان كأداة بحث مع طلاب السنة الأولى في قسم اللغة الإنجليزية ، جامعة باجي مختار – عنابة . كشفت النتائج أن غالبية الطلاب قيد التحقيق قد طوروا عادات قراءة ضعيفة تفتقر إلى استراتيجيات ﺍﻠقراءة ﺍﻠفعالة كما ﺃﻨهم يواجهون بعض الصعوبات. بناء على ذلك, تم اقتراح بعض الممارسات التربوية لكل من المعلمين والمتعلمين للحصول على عادات قراءة أفضل. Abstract: Reading is the doorway for an effective writing; however, along the years of the licence till the master degree, students’ writings in English proved its superficial nature and luck of deep understanding. Students’ constant struggle to write a good piece of writing urged the focus on investigating their reading habits, strategies and difficulties from their first year at the university. The aim was to gain awareness of their reading skill in order to develop good reading practices. To achieve this aim, a questionnaire was used as a research tool with first year students at the department of English, Badji Mokhtar University- Annaba. The results revealed that the majority of the students under investigation developed poor reading habits and lack effective reading strategies.

Keywords

reading ; active reader ; reading styles ; reading models ; reading strategies

Investigating Study Habits Contributing To High Academic Level

Khanchali Mohamed .  Bentayeb Noreddine . 
pages 459-474.


Helping Learners Develop Effective Reading Strategies In Reading Short Stories

Moustafa Toubeida .  Radia Benyelles . 
pages 11-24.