مجلة الواحات للبحوث و الدراسات
Volume 14, Numéro 3, Pages 1258-1279
2021-12-22

An Experimental Study Of Impact The Technology Acceptances Model (tam)’ Factors On The Use Of Moodle Platform By Students

Authors : Mezaour Amel . Chouki Chadli .

Abstract

the emergence of the corona epidemic forced all universities to accelerate the adoption of e-learning through digital platforms to complete educational programs and in our study, we focused on this Moodle platform at the university of Ouargla for a sample of students. (98) for a Bachelor's degree and we rely on the factors of the Technology Acceptance Model (TAM) as a basic theory. To prove the validity of the hypotheses developed according to the model, statistical tests were relied upon by calculating the arithmetic mean and standard deviation, in addition to a package of statistical tools. Spss 22.0. The results of the analysis showed that the actual use of Moodle depends on the main factors and external factors, and that the relationship between these factors is a statistical indicator that proves the strong and negative influencing relationship between the intention to use and the perceived benefit from the use اجبر ظهور وباء كورونا جميع الجامعات الجزائرية على تسريع اعتماد التعلم الإلكتروني من خلال المنصات الرقمية لإكمال البرامج التعليمية وفي دراستنا هاته ركزنا على منصة Moodle التي استخدمت من قبل العديد من الجامعات واخترنا ي جامعة ورقلة لعينة من الطلاب عددهم (98) لدرجة البكالوريوس واعتمدنا على عوامل نموذج قبول التكنولوجيا (TAM) كنظرية أساسية. ولإثبات صحة الفرضيات المطورة وفق النموذج، تم الاعتماد على الاختبارات الإحصائية من خلال حساب المتوسط الحسابي والانحراف المعياري، بالإضافة إلى حزمة من الأدوات الإحصائية. Spss. أظهرت نتائج التحليل أن الاستخدام الفعلي لمودل يعتمد على العوامل الرئيسية والعوامل الخارجية، وأن العلاقة بين هذه العوامل هي مؤشر إحصائي يثبت العلاقة القوية والسلبية المؤثرة بين نية الاستخدام والاستفادة المتصورة من الاستخدام منصة Moodle.

Keywords

Technology Acceptance Model, TAM, Moodle, platform, Students. ; نموذج، TAM، منصة، موودل، تعليم عن بعد.