revue de bibliothéconomie
Volume 13, Numéro 1, Pages 232-248
2021-12-20

Scientific Plagiarism In Legislative And Regulatory Texts: A Comparative Study Between Algeria And Tunisia

Authors : Faroukhi Louiza . Chebab Fatima .

Abstract

The aim of this article is to carry out a comparative study between the Algerian and Tunisian legislative and regulatory rules related to the phenomenon of plagiarism. To do this, we examined the legislative rules contained in the official journals of the Republic of Algeria and that of the Republic of Tunisia. We then extracted all the rules dealing with the phenomenon, approached the formal analysis of these rules and compared the content of the Algerian and Tunisian texts. The study revealed that the Tunisian legislator had tackled the problem by promulgating a presidential decree issued in 2008 on the proposal of the Minister of Higher Education, Scientific Research and Technology. The Algerian legislator, by cons, has been contented with regulatory texts, among which is the ministerial decree published in 2016 setting the rules on the prevention and fight against plagiarism. The study also concluded that the rules of the Tunisian text on punitive measures impose sanctions according to the extent to which plagiarism affects the substance and value of scientific production, whereas Algerian rules do not take into account this element. يهدف هذا المقال الى دراسة مقارنة بين القواعد التشريعية والتنظيمية الجزائرية والتونسية التي تناولت التصدي لظاهرة الانتحال العلمي. من أجل بلوغ ذلك، اطلعنا على القواعد التشريعية التي وردت في الجريدة الرسمية للجمهورية الجزائرية وفي الرائد الرسمي للجمهورية التونسية، كما اطّلعنا على النصوص التنظيمية الصادرة عن وزارة التعليم العالي للبلدين، قمنا بعد ذلك باستخراج كل القواعد المتضمّنة للظاهرة ثم تطرقنا للتحليل الشكلي والموضوعي لهذه القواعد وقارننا بين ما جاءت به النصوص الجزائرية والنصوص التونسية. توصلت الدراسة الى أن المشرّع التونسي تصدّى للظاهرة بموجب أمر رئاسي صدر سنة 2008 بناءا على اقتراح من وزير التعليم العالي والبحث العلمي والتكنولوجيا، أمّا المشرّع الجزائري فقد اكتفى بنصوص تنظيمية من بينها المنشور الوزاري الصادر عن وزير التعليم العالي والبحث سنة 2016. خلصت الدراسة أيضا إلى أن قواعد النص التونسي المتعلّقة بالتدابير العقابية تفرض عقوبات وفقا لدرجة تأثير الانتحال على جوهر الانتاج العلمي وقيمته العلمية في حين لا تأخذ القواعد الجزائرية بعين الاعتبار هذا العنصر.

Keywords

Plagiarism ; Legislative texts ; Regulatory texts ; Algeria ; Tunisia

The Extent Of The Legislative Compatibility (legal) And Regulatory Framework Governing Algerian Economic Institutions With Corporate Governance

عاشوري عبد الناصر .  شاكر حمزة .  شربال نجيب . 
pages 301-319.